بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی و ارتباط ژن استراز (estA) با تشکیل بیوفیلم در سویه های سودوموناس آئروژینوزا جداشده از بیماران سوختگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سودوموناس آئروژینوزا به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی بالا، به عنوان یک عامل عمده عفونت های بیمارستانی شناخته شده است. تشکیل بیوفیلم، عامل بیماری زای مهمی در عفونت های سودوموناس آئروژینوزا است. این پاتوژن در طی تشکیل بیوفیلم، هیدرولازهای خارج سلولی ازجمله استراز estA تولید می کند که می تواند تشکیل و ساختار بیوفیلم را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه ارزیابی مقاومت آنتی بیوتیکی و توزیع ژن estA در میان سویه های سودوموناس آئروژینوزا تولیدکننده بیوفیلم جداشده از بیماران سوختگی است.

مواد و روش ها

 درمجموع، 37 نمونه سودوموناس آئروژینوزا از بیماران سوختگی در بیمارستان طالقانی شهرستان اهواز با استفاده از روش های باکتریولوژی استاندارد شناسایی و جدا شدند. حساسیت آنتی بیوتیکی به روش انتشار دیسک مطابق با استاندارد توصیه شده توسط CLSI 2015 تعیین گردید. تشکیل بیوفیلم به روش میکروتیتر پلیت اندازه گیری شد. حضور ژن estA با روش PCR بررسی گردید.

نتایج

ژن estA در 3/97% از سویه ها وجود داشت و 3/78% از سویه ها تولیدکننده بیوفیلم بودند. بر اساس نتایج تست آنتی بیوگرام بیشترین مقاومت به آنتی بیوتیک پیپراسیلین/ تازوباکتام (92%) و کمترین مقاومت به کلیستین (8%) بود.

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج به دست آمده، ارتباط معنی داری بین حضور ژن estA و تشکیل بیوفیلم وجود نداشت. میزان بالای مقاومت آنتی بیوتیکی در سودوموناس آئروژینوزا قابل توجه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1577 تا 1584
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!