بررسی شیوع کمپیلوباکترججونی عامل سندروم گیلن بار در گوشت مرغ و آلایش های خوراکی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کمپیلوباکتریوزیس به عنوانبه عنوان یک بیماری مهم انسان و دام سهم عمده ای در ایجاد گاستروآنتریت های عفونی انسان دارد و علاوه بر ایجاد اسهال آبکی و خونی، باعث بیماری های ثانویه ای می گردد. اگرچه مطالعات فراوانی از آلودگی گوشت طیور به گونه های کمپیلوباکتر در ایران وجود دارد ولی مطالعات اندکی در مورد آلودگی های فرآورده های جانبی   طیور   به   این نوع از باکتری هاباکتری ها صورت گرفته است لذا اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا به مطالعه و بررسی وضعیت آلودگی این فراورده ها بپردازیم.

مواد و روش ها

 در یک مطالعه تحلیلی مجموع 552 نمونه شامل گوشت (138 نمونهنمونه)، کبد (138 نمونهنمونه)، سنگدان (138 نمونهنمونه) و قلب مرغ (138 نمونهنمونه) به طوربه طور تصادفی از کشتارگاه های صنعتی طیور استان آذربایجان غربی جمع آوریجمع آوری و با هدفباهدف بررسی حضور گونه های کمپیلوباکتر مورد آزمایش فنوتیپیک و ژنوتیپیک   قرار گرفتند.

نتایج

بالاترین شیوع گونه های کمپیلوباکتر در کبد مرغ ((2/49 درصد) و پس ازآنپس از آن سنگدان (8/42 درصد)، قلب (3/33 درصددرصد) و گوشت مرغ (4/25 درصد) مشاهده شد. شایع ترین گونه کمپیلوباکتر جداشدهجدا شده کمپیلوباکتر ججونی (4/78 درصد) و مابقی کمپیلوباکترکولای بودند (6/21 درصددرصد).

نتیجه گیری

 208 گونه کمپیلوباکتر جداشدهجدا شده که به روش کشت به عنوانبه عنوان کمپیلوباکتر ججونی (ججونی(C.jejuni) و کمپیلوباکتر کولای (C.coli) متمایز شدند بر پایه آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز (m.PCR) نیز تائید شدند. نتایج این مطالعه اهمیت آلایش های   خوراکی طیور را به عنوانبه عنوان منبع بالقوه عفونت های کمپیلوباکتریایی را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1675 تا 1681
لینک کوتاه:
magiran.com/p2059009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!