جداسازی زهر عروس دریایی Rhopilema nomadica ازسواحل خلیج فارس و بررسی اثر لیز کنندگی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خلیج فارس یکی از مکانهای زیست گونه های مختلف عروس دریایی میباشد. اکثر گونه های عروس دریایی، سمی هستند. زهر عروس دریایی Rhopilema nomadica (ازگونه های خلیج فارس) ترکیبی پروتئینی و با اثرات نورتوکسین، سیتولیزین و همولیزین می باشد. هدف از این تحقیق جداسازی و بررسی زهر   R.nomadicaو مطالعه اثرات همولیتیکی آن روی سلولهای خونی میباشد.

مواد و روش ها

R.nomadica از ناحیه جزر و مدی ساحل شمالی جزیره قشم نمونه برداری شد و پس از انتقال به آزمایشگاه بندرعباس  با روش بهینه شده ای، زهر آن استخراج و با استفاده از ژل کروماتوگرافی سفادکسG200  جداسازی شد. برای بررسی وزن ملکولی ترکیبات آن از ژل الکتروفورز SDS-PAGE استفاده شد. میزان کشندگی زهر استخراج شده، با تزریق زیر جلدی به موش نژاد سوری بررسی شد و سپس فعالیت لیزکنندگی زهر روی سلولهای قرمز گونه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

زهر R.nomadica  با روش بهینه شده ای از نماتوسیتها جداسازی شد و پس از تعیین غلظت پروتئین به مقدار 7/1 میلی گرم در میلی لیتر  و عبور از ستون ژل کروماتوگرافی ، دو پیک بدست آمد. وزنهای ملکولی 45، 65 و 95 کیلودالتون پس از عبور از ژل الکتروفورز SDS-PAGE  مشخص گردید. مقدار کشندگی زهر (LD50) تعیین شد. سپس میزان فعالیت لیزکنندگی زهر مورد ارزیابی  قرار گرفت.

بحث و نتیجه گیری

وجود ترکیبات فعال در زهر R.nomadica  موجب آسیب به شناگران میشود ، اثر لیزکنندگی زهر به غلظت زهر و نوع سلول های خونی بستگی دارد و در گونه های مختلف ، متفاوت می باشد . گلبولهای قرمز موش نسبت به انسان و گوسفند قابلیت لیز شوندگی بیشتری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2059189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!