بررسی اثر عصاره گیاه بلوط بر پروتواسکولکس های کیست هیداتید در شرایط In vitro وEx vivo

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر ضد پروتواسکولکسی عصاره گیاه بلوط بر روی پروتواسکولکس های کیست هیداتید در شرایط In vitro و ex vivo می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کبد گوسفندان آلوده به کیست هیداتید از کشتارگاه شهرستان خرم آباد جمع آوری شده و پس از جداسازی پروتواسکولکس های کیست هیداتید، جهت بررسی اثر ضد پروتواسکولکسی گیاه بلوط در شرایط in vitro و ex vivo، غلظت های 250، 500 و 1000 میلی گرم بر میلی لیتر از عصاره گیاه بلوط را با سوسپانسیونی از پروتواسکولکس ها (103 × 1 در هر میلی لیتر)  مجاور کرده و در زمان 40-5 دقیقه میزان مرگ و میر آنها محاسبه گردید.

یافته ها

یافته های in vitro مطالعه حاضر نشان داد که میزان کشندگی پروتواسکولکس ها پس از 5 دقیقه مواجهه با غلظتmg/mL  1000 عصاره گیاه بلوط 100 % بود. این در حالی است که در نتایج ex vivo، %100 پروتواسکولکس ها پس از 10 و 25 دقیقه مواجهه به ترتیب با غلظت های 1000 و 500 میلی گرم بر میلی لیتر عصاره بلوط از بین رفته بودند، که بیانگر این موضوع است که عصاره نیاز به زمان بیشتری برای نشان دادن اثرات ضد پروتواسکولکسی خود در شرایط ex vivo دارد (p< 0.05).

بحث و نتیجه گیری

 علاوه بر این نتایج، مطالعه حاضر بیانگر آن است که عصاره گیاه بلوط دارای اثرات ضد پروتواسکولکسی قابل توجهی در شرایط in vitro و ex vivo می باشد بنابراین می توان با انجام آزمایشات تکمیلی از آن به عنوان داروی جایگزین جدید در هنگام جراحی هیداتید استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2059194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!