مروری بر عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی پرستاران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تعداد قابل توجهی از پژوهشگران، عوامل مستعد کننده فرسودگی شغلی و اثرات منفی آن را بر هزینه ها و کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بیان کرده اند. هدف از این مطالعه مروری بر نقش چهار عامل کلیدی، انگیزش، رهبری، توانمند سازی و عزت نفس بر کاهش فرسودگی شغلی پرستاران می باشد.

مواد وروش ها

مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که با استفاده از جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتیPubMed ، Science Direct،SID ،Google Scholar  از سال 2000 تا 2017 با کلمات کلیدی فرسودگی شغلی، انگیزش، رهبری، توانمند سازی، عزت نفس تدوین شده است.

یافته ها

فرسودگی شغلی، واکنشی به استرس های شغلی مزمن است و با کلمات خستگی روحی و روانی، مسخ شخصیت و عدم کفایت فردی تعریف می شود. یکی از ابعاد اصلی فرسودگی شغلی، خستگی روحی و روانی است. انگیزش، رهبری، توانمند سازی، عزت نفس چهار عامل مهمی هستند که می توانند به مثابه سپری در مقابل فرسودگی شغلی پرستاران عمل نمایند و وضعیت بهداشت روانی و رضایت شغلی آنان را ارتقاء دهند.

بحث و نتیجه گیری

کاهش میزان فرسودگی شغلی، مستلزم تغییر در شرایط محیط کاری از لحاظ تنش شغلی و کار سخت و زیان آور است. اما مطالعات حاضر به ویژه بر نقش مدیریت منابع انسانی در کاهش فرسودگی شغلی تاکید می کنند. بر این اساس مدیریت منابع انسانی باید به دنبال راه حل های پایداری باشد که عملکرد و  بهره وری نظام بهداشت و درمان را ارتقاء دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2059233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!