ارزیابی نشانه گذاری های انجام شده در توده های انجیلی- ممرز پایین بند طرح جنگل داری بهرام نیا و تاثیر آن بر ساختار توده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نشانه گذاری می تواند اثرات زیادی بر ساختار توده های جنگلی داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی نشانه گذاری های انجام شده و پیش بینی تاثیر آن بر ساختار توده در توده های انجیلی- ممرز پایین بند طرح جنگل داری دکتر بهرام نیا گرگان انجام گرفت. بدین منظور تعداد 98 اصله درخت که در قطعه ی شماره نه از جنگل مذکور در سال 1396 به شیوه ی تک گزینی و براساس دستورالعمل های اخیر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشانه گذاری شده بودند، قبل از قطع مورد اندازه گیری قرار گرفتند. نوع گونه، قطر (سانتی متر)، ارتفاع (متر)، حجم، وضعیت پوسیدگی و نیز ایستاده یا افتاده بودن درختان مذکور ثبت شد. جهت مقایسه ی میانگین مشخصه های قطر، ارتفاع و حجم بین درختان نشانه گذاری شده و درختان توده ی سرپا از آزمون تی مستقل استفاده شد. برای این منظور تعداد 16 قطعه نمونه ی دایره ای شکل به مساحت 1000 مترمربع در سطح قطعه ترسیم و در داخل آنها قطر و ارتفاع کلیه درختان ثبت شد. نتایج نشان داد که بیشترین میزان نشانه گذاری از نظر تعداد و حجم در هکتار به گونه ی ممرز تعلق دارد (2/7 مترمکعب) درحالی که انجیلی با درصد فراوانی 47% گونه ی غالب قطعه بود. این امر نشان می دهد که عملیات نشانه گذاری در جهت تغییر ترکیب گونه ای توده به نفع گونه ی انجیلی عمل نموده است. در مقایسه میانگین قطر، ارتفاع و حجم بین درختان نشانه گذاری شده و درختان توده مشخص شد که از نظر قطر و حجم بین درختان نشانه گذاری شده و کل درختان توده تفاوت معنی داری وجود دارد (در سطح اطمینان 99 درصد). اما از نظر ارتفاع اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در بررسی الگوی پراکنش درختان نشانه گذاری شده، الگوی پراکنش پایه های نشانه گذاری شده بصورت کپه ای به دست آمد. در مجموع می توان گفت که اجرای عملیات نشانه گذاری با استفاده از دستورالعمل های اخیر مبنی بر تمرکز نشانه گذاری و برداشت بر درختان افتاده و شکسته و پوسیده در درازمدت موجب کاهش مقدار درختان خشکیده یا در حال پوسیدن در بوم سامانه جنگل و کاهش توان بوم شناختی این بوم سامانه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!