اثرات درمانی کوئرستین در مدل سپسیس القایی با لیپوپلی ساکارید در دوز پایین در سگ و مقایسه آن با هیدروکورتیزون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مدل سپسیس با دوز پایین در سگ، شرایط مناسبی را برای مطالعه داروهای جدید در دسترس قرار می دهد. لیپوپلی-ساکاریدها (LPS) ، یکی از اجزاء اصلی غشای بیرونی باکتری ها، نقش مهمی در شروع پاتوژنز بیماری دارند. سپسیس ناشی از القاء لیپوپلی ساکارید، تا حد زیادی در حیوانات آزمایشگاهی مطالعه شده است، اما اهمیت آن در سگ ها، عمدتا ناشناخته است.

هدف

هدف از انجام تحقیق حاضر، ارزیابی تاثیرگذاری کوئرستین در مقایسه با هیدروکورتیزون، بر تغییرات بالینی، هماتولوژیکی و نارسایی اندام ها (کبد و قلب)، در مدل سپسیس القاء شده توسط لیپوپلی ساکارید با دوز پایین، در سگ بود.

روش کار:

بدین منظور، 15 قلاده سگ سالم از نظر بالینی و از نژاد مخلوط، به صورت تصادفی، به سه گروه مساوی تقسیم شدند. سگ های گروه A (کنترل)،LPS (g/kgμ 1/0 ،IV) را دریافت کردند. گروه B، مشابه گروه A بود، با این تفاوت که،40 دقیقه پس از تزریق LPS، کوئرستین (mg/kg 2، IV، یک بار) تزریق شد. گروه C، مشابه گروه B بود؛ با این تفاوت که به جای کوئرستین، هیدروکورتیزون (mg/kg 2، IV، یک بار)، تجویز شد. مقادیر سرمی گلوکز، پروتئین تام، آلبومین، ALT، AST، ALP، کراتین کیناز ایزوآنزیم ماهیچه/مغز (CK-MB)، LDH و تروپونین قلبی I (cTn-I)، با استفاده از کیت های تجاری اندازه گیری شدند.

نتایج

در گروه کنترل، پس از تزریق LPS، کاهش معنی داری در تعداد تام گلبول های قرمز (RBCs)، هموگلوبین (Hb) و هماتوکریت(HCT) ؛ و هم چنین، افزایش معنی داری در فعالیت سرمی آنزیم های AST، ALP ، LDH ، ایزوآنزیم CK-MB و cTn-I نشان دادند) 05/0(P

زبان:
انگلیسی
صفحات:
377 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!