ملانوم بدخیم در یک اردک مالارد (Anas platyrhynchos)ماده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گزارشات متفاوتی از ملانوم بدخیم با منشاء ملانوسیت ها، در پستانداران، دوزیستان و ماهی ها وجود دارد. تعداد این گزارشات در پرندگان به مراتب کمتر می باشد.
در این گزارش، برای اولین بار بررسی های ماکروسکوپی و میکروسکوپی (با رنگ آمیزی معمول هماتوکسیلین- ائوزین و ایمنوهیستوشیمی) ملانوم در اردک مالارد انجام شده است.
یک مورد اردک مالارد ماده با یک توده برجسته و سفت در ناحیه زیر گردن ارجاع داده شد. متعاقب معاینات بالینی، در نهایت تصمیم گرفته شد توده با جراحی خارج گردد. پرنده با دیازپام- کتامین بیهوش شد و توده بعد از خارج شدن در فرمالین بافر خنثی 10 % فیکس شد و از نمونه های بافتی فیکس شده مقاطع بافتی با رنگ آمیزی معمول هماتوکسیلین- ائوزین و ایمنوهیستوشیمی با S-100 و Melan A تهیه شد. در بررسی های میکروسکوپیک مقاطع بافتی،توده مذکور از تجمعات سلول های اپیتلیوئیدی، سلول های نئوپلاستیک چند وجهی و چند هسته ای و سلول های آناپلاستیک تشکیل یافته بود که این سلول ها مقادیر متفاوتی از گرانول های قهوه ای- سیاه ملانین را درسیتوپلاسم داشتند. در بررسی های مقاطع ایمنوهیستوشیمی تهیه شده از نمونه های بافتی، سلول های نئوپلاستیک S-100 و Melan A مثبت بودند.با توجه به بررسی های بالینی، کالبدگشایی و میکروسکوپی، برای اولین بار ملانوم در پرنده مالارد تشخیص داده شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
437 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!