کاربرد زئولیت های طبیعی راهکاری در جهت بهینه کردن مصرف نهاده ها در راستای کشاورزی پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زئولیت ها کانی های آلومینوسیلیکاته و از رایج ترین ترکیبات معدنی در میان سنگ ها هستند. خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد زئولیت های طبیعی، همراه با فراوانی آنها در ترکیبات رسوبی و سنگ های آتشفشانی، کاربرد زئولیت ها را در صنایع مختلف به خصوص در بسیاری از بخش های کشاورزی و محیط زیست مانند تولید کودها و سموم شیمیائی کند رها شونده زئولیتی، کاهش مصرف و افزایش کارایی کودهای شیمیائی، کاهش شستشوی عناصر غذایی از خاک، افزایش تولید محصولات زراعی، محیط های کشت زئولیتی، جیره غذائی حاوی زئولیت برای حیوانات اهلی، پیشگیری و درمان بیماری های دام و طیور، تصفیه آب و فاضلاب، پالایش خاک های آلوده، احیای اراضی بایر مقدور ساخته است. ویژگی های زئولیت ها از جمله قدرت تبادل یونی بالا، آب گیری و آب دهی مکرر و جذب انتخابی، این نوید را می دهد که استفاده از این منابع طبیعی کمک چشمگیری در افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی و گیاهی را به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که هرگونه فعالیت تحقیقاتی در زمینه زئولیت ها در ایران که دارای ذخایر عظیمی از این مواد طبیعی می باشد، حائز اهمیت است، چرا که منجر به استفاده از منابع طبیعی کشور شده و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی به عنوان تامین کنندگان انواع نهاده های گران قیمت را در پی دارد. به عبارت دیگر استفاده از زئولیت ها در صنایع کشاورزی و محیط زیست مترادف است با حداکثر استفاده از مواد خام و ارزان قیمت محلی و حداقل کاربرد محصولات وارداتی که باید با صرف هزینه های گزاف خریداری شوند. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی زئولیت های طبیعی به عنوان یک ماده قابل دسترس با ویژگی های منحصر بفرد، به طور خلاصه برخی ویژگی ها و نیز تعدادی از کاربردهای آنها در صنایع کشاورزی تشریح گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!