روش ها و اهمیت ارزیابی رضایت مندی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه: رویکردی نوین

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مراقبت ویژه شامل مراقبت مداوم، دقیق و اختصاصی از بیمارانی است که در وضعیت های خطر حیاتی قرار گرفته و نیازمند کنترل مداوم و شدید یک یا چند عضو بدن به وسیله کارکنان ماهر می باشند. بیش از 4 میلیون نفر در ایالات متحده هر ساله در بخش مراقب تهای ویژه خدمات دریافت می کنند که هزینه سالانه بیش از 180 میلیارد دلار را در پی دارد. در حال حاضر آمار دقیقی از میزان بستری این بیماران در بخش های مراقبت ویژه در ایران در دسترس نیست. شواهد نشانمی دهد که اعضای خانواده نقش بسزایی بر بهبود بیماران در بخش مراقب تهای ویژه دارند. تاکنون ابزارهای مختلفی در زمینه رضایت مندی خانواده در بخش مراقبت های ویژه در سایر کشورها طراحی شده است. هدف این مطالعه اهمیت رضایت مندی خانوده ها و معرفی ابزار های مرتبط با رضایت مندی خانواده ها در بخش های مراقبت ویژه می باشد.

مواد و روش ها

این مقاله حاصل مطالع های مروری است که بر پایه مطالعات کتابخانه ای و منابع اینترنتی و دستیابی به مقالات معتبر مرتبط با کلید واژ ه های، Family Reasearch ،Intensive Care Family Satisfaction ،Critical Care ،instrument psychometri انجام شده است.

یافته ها

ارزیابی و اندازه گیری رضایت مندی اعضای خانواده بیمار یک روش مهم برای بررسی جنبه کیفی مراقبت در بخش های ویژه می باشد. بهبود کیفیت مراقبت در بخش مراقبت های ویژه نیازمند اندازه گیری داده های رضایت مندی خانواده است. مقالات و کتب معتبر جهت اندازه گیری رضای تمندی خانواده ها چندین فاکتور کلیدی را پیشنهاد کرده اند که شامل: حسن نیت کارکنان،احترام، محبت، اطلاعات ارائه شده به خانوده ها و سطح مراقبت های بهداشتی ارائه شده به بیمار می باشند. عدم رضایت از خدمات بهداشتی درمانی عواقب نامطلوبی را بدنبال دارد. ناخرسندی مردم منجر به قطع ارتباط آنان با نظام بهداشتی و یا حداقل عدم مشارکت آنان در ارائه خدمات می شود. به علاوه ناخوشایندی آنان منجر به احساس عدم کفایت و ناخوشنودی پرسنل و به تبع آن کاهش کارآیی نظام بهداشتی می گردد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به اینکه در بخش مراقب تهای ویژه برای سنجش رضایت مندی بیماران از اعضای خانواده آنها استفاده
می شود لذا جلب رضایت خانواده می تواند در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و روند بهبودی بیماران تاثیر بسزایی داشته باشد و باید توجه داشت که در بازار رقابتی اولیه خدمات بهداشتی و درمانی موسساتی موف قتر خواهند بود که رضایت دریافت کنندگان خدمات را سرلوحه برنام ه های خویش قرار دهند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!