مدل سازی اکتشافی کانسارهای فلزی با استفاده از پردازش داده های ASTER و OLI برای تهیه نقشه پتانسیل معدنی در منطقه دولت آباد اسفندقه، استان کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اکتشاف مواد معدنی در منطقه اسفندقه واقع در جنوب خاور استان کرمان به دلیل تنوع کانسارهای فلزی نظیر کانسارهای مس سولفید توده ای آتشفشان زاد، اسکارن آهن و منگنز آتشفشانی، پیچیدگی خاصی دارد. این تحقیق با هدف ارائه مدل اکتشافی این نوع کانی زایی ها و تهیه نقشه پتانسیل معدنی با استفاده از داده های دورسنجی انجام شد. از تصاویر سنجنده های ASTER و OLI و روش های پردازش تصویر متنوعی شامل ترکیب رنگی نسبت های باندی، تحلیل مولفه های اصلی و شاخص های QI و SI برای شناسایی هاله های دگرسانی های گرمابی استفاده شد. اعتبارسنجی نتایج از طریق مطالعات صحرایی و بررسی های آزمایشگاهی صورت گرفت. دگرسانی های آرژیلیک، فیلیک، پروپیلیتیک و کانی های اکسید و هیدروکسیدهای آهن از طریق ترکیب رنگی نسبت های باندی نظیر (B6)/(B4+B7) در رنگ قرمز، (B5)/(B4+B6) در رنگ سبز و (B8)/(B7+B9) در رنگ آبی سنجنده ASTER بارزسازی شدند. نقشه برداری دگرسانی گرمابی نیز با تحلیل مولفه اصلی باندهای انتخابی 2، 4، 6 و 7 سنجنده OLI و باندهای 4 تا 9 سنجنده ASTER و نیز مجموعه ای مرکب از باندهای 2 و 4 سنجنده OLI به همراه باندهای 4 تا 9 سنجنده ASTER موفقیت‎آمیز بود. باندهای فروسرخ حرارتی ASTER برای محاسبه شاخص های QI و SI جهت بارزسازی هاله های سیلیسی استفاده شدند. نقشه پتانسیل معدنی منطقه اسفندقه شامل هفت ناحیه مستعد همچون معادن مس سرگزکوه، منگنز حسین آباد و سنگ آهن اسفندقه با تلفیق نقشه های دگرسانی به روش منطق فازی به دست آمد. نتایج نشان داد با انتخاب مناسب سنجنده ها و روش های پردازش تصویر می توان در مراحل شناسایی و پی جویی اقدام به مدل سازی اکتشافی و نهایتا تهیه نقشه پتانسیل معدنی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!