مرزبندی زون های دگرسانی پتاسیک و فیلیک بر اساس نتایج حاصل از مدل سازی سه بعدی داده های سیالات درگیر به روش شبکه های عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه یکی از روش های متداول در اکتشاف کانسارها، مطالعات زمین شناسی اقتصادی است. مدل سازی داده های میانبارهای سیال یکی از روش های متداول در مطالعات زمین شناسی اقتصادی به شمار می رود. در این مطالعه از روش شبکه های عصبی مصنوعی به عنوان یکی از روش های الگوریتم یادگیری ماشین به منظور مدل سازی سه بعدی داده های میانبارهای سیال در کانسار مس پورفیری سونگون و کاربردی کردن نتایج حاصل از آنالیز میانبارهای سیال استفاده شده است. به این منظور داده های حاصل از مطالعات میانبارهای سیال مستقیما جهت تفکیک زون های دگرسانی مرتبط با کانی زایی (پتاسیک، فیلیک و پتاسیک- فیلیک) در منطقه مورد مطالعه استفاده شده است. با توجه به ارتباطی که بین زون های دگرسانی و نیز مناطق مستعد کانی سازی در کانسارهای پورفیری وجود دارد، بر اساس 173 داده میانبارهای سیال موجود، تفکیک زون های دگرسانی در محدوده کانسار مس پورفیری سونگون بر اساس مدل سه بعدی حاصل از مطالعات میانبارهای سیال با استفاده از روش شبکه‎های عصبی مصنوعی صورت گرفت. بر اساس دقت نتایج حاصل از آزمایش مدل، می توان نتیجه گرفت که دقت مدل شبکه عصبی به کار گرفته شده در تفکیک زون های دگرسانی پتاسیک، فیلیک و پتاسیک- فیلیک در حدود 83 درصد بوده و مدل به کار گرفته شده به نحو مناسبی توانایی تفکیک زون های دگرسانی مرتبط با کانی سازی را در محدوده کانسار مس پورفیری سونگون داشته است. امروزه یکی از روش های متداول در اکتشاف کانسارها، مطالعات زمین شناسی اقتصادی است. مدل سازی داده های میانبارهای سیال یکی از روش های متداول در مطالعات زمین شناسی اقتصادی به شمار می رود. در این مطالعه از روش شبکه های عصبی مصنوعی به عنوان یکی از روش های الگوریتم یادگیری ماشین به منظور مدل سازی سه بعدی داده های میانبارهای سیال در کانسار مس پورفیری سونگون و کاربردی کردن نتایج حاصل از آنالیز میانبارهای سیال استفاده شده است. به این منظور داده های حاصل از مطالعات میانبارهای سیال مستقیما جهت تفکیک زون های دگرسانی مرتبط با کانی زایی (پتاسیک، فیلیک و پتاسیک- فیلیک) در منطقه مورد مطالعه استفاده شده است. با توجه به ارتباطی که بین زون های دگرسانی و نیز مناطق مستعد کانی سازی در کانسارهای پورفیری وجود دارد، بر اساس 173 داده میانبارهای سیال موجود، تفکیک زون های دگرسانی در محدوده کانسار مس پورفیری سونگون بر اساس مدل سه بعدی حاصل از مطالعات میانبارهای سیال با استفاده از روش شبکه‎های عصبی مصنوعی صورت گرفت. بر اساس دقت نتایج حاصل از آزمایش مدل، می توان نتیجه گرفت که دقت مدل شبکه عصبی به کار گرفته شده در تفکیک زون های دگرسانی پتاسیک، فیلیک و پتاسیک- فیلیک در حدود 83 درصد بوده و مدل به کار گرفته شده به نحو مناسبی توانایی تفکیک زون های دگرسانی مرتبط با کانی سازی را در محدوده کانسار مس پورفیری سونگون داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!