شناسایی آفات، حشرات و جوندگان در شناورهای سبک و نیمه سنگین حاضر در بندرعباس و ارائه راهکارهای مقابله با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از جمله مشکلات آزاردهنده در همه شناورهای دنیا، وجود انواع جانداران موذی از جوندگان تا حشرات است که بخشی از توان اجرایی پرسنل شناوری را معطوف خود کرده یا موجب خرابی سامانه های کنترل ناوبری، صدمه به شبکه های الکترونیکی، آسیب به مواد غذایی و حتی مسمومیت در افراد می شوند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی آفات، حشرات و جوندگان در شناورهای سبک و نیمه سنگین و ارائه راهکارهای مقابله با آن انجام شد.

روش ها

 پس از بررسی اولیه، انتخاب محل و اسکله ها، از شناورهای سبک و نیمه سنگین موجود در جنوب ایران (بندرعباس) طی سال 1396 نمونه برداری و صید حشرات و جوندگان انجام شد. جمع آوری نمونه ها با کمک توری های حشره شناسی دستی، آسپیراتور، تله چسبان، جمع آوری با دست، پنس یا تله ها؛ انجام گرفت. کشتن و نگهداری نمونه ها نیز به روش های استاندارد انجام شد و فراوانی نمونه ها ثبت گردید. پس از پردازش اطلاعات، با همفکری پنل خبرگان متشکل از 6 تن از کارشناسان مرتبط با حوزه بهداشت (بهداشت محیط، عمومی و حرفه ای) راهکارهای مقابله با آفات، حشرات و جوندگان در شناورها ارئه شد.

یافته ها

 در سطح شناورها؛ به طور کلی 141 عدد بندپا، 18 جنس، 29 گونه و 4 سر جونده از یک خانواده و متعلق به یک گونه تعیین هویت و شناسایی شد. نمونه ها به ترتیب بیشتر از آشپزخانه (شناورهای سبک و نیمه سنگین)، خوابگاه پرسنل، امکانات رزمی و سالن اصلی شناورها جمع آوری شد. بیشترین فراوانی مربوط به سوسری آمریکایی و مورچه بزرگ (12/77 %) و بعد از آن عنکبوت (11/35 %)، مورچه کوچک (10/64 %) و کمترین فراوانی مربوط به ملخ و جونده می باشد. طبق جمع بندی نظرات 6 تن از کارشناسان مرتبط با حوزه بهداشت (بهداشت محیط، عمومی و حرفه ای) راهکارهای مقابله با آفات، حشرات و جوندگان در 4 حوزه فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و ژنتیکی ارائه شد.

نتیجه گیری

با توجه به فراوانی آفات، حشرات و جوندگان موجود در شناورها، ارتقای سطح آگاهی مدیران و کارکنان در خصوص رعایت بهداشت محیط، از طریق برگزاری جلسات آموزشی توسط کارشناسان بهداشت و همچنین تهیه و تدوین چک لیست کنترل آفات و حشرات مخصوص شناورهای سبک و نیمه سنگین پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2062066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!