ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی لرستان از دیدگاه کاربران در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه کتابخانه ها ازحالت مجموعه محوری به سمت مشتری محوری گرایش دارند. لذا ارزیابی کیفیت کتابخانه ها باید براساس فرایند ارائه خدمات به کاربران، انجام گیرد. این پژوهش با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.
 

مواد و روش ها

در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی- توصیفی استفاده شد. جامعه آماری کلیه اعضای فعال کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیم سال دوم تحصیلی سال 97-1396 بود. حجم نمونه برابر 323 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لیبکوال و به صورت خودگزارشی گردآوری و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه تحلیل شد.
 

یافته ها

بیشترین میزان رضایت کاربران، از سه مولفه ی لیبکوال به ترتیب، مولفه ی کنترل اطلاعات با میانگین 0/18- ± 15/58، مولفه اثر خدمت با میانگین 4/22 ± 14/53، مولفه کتابخانه به عنوان یک مکان با میانگین 0/73- ± 10/80 بود. بین سطح دریافت خدمات و حداقل و حداکثر انتظارات تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001> p).
 

نتیجه گیری

خدمات کتابخانه ها حداقل انتظارات کاربران را برآورده نموده است اما بین سطح موجود و حداکثر سطح مورد انتظار فاصله دارد. بعد کنترل اطلاعات دارای میانگین بیشتری نسبت به سایر ابعاد و بعد کتابخانه به عنوان یک مکان دارای میانگین کمتری نسبت به سایر ابعاد بود. همچنین ضروری است مسئولین مربوطه در جهت بهینه سازی شرایط موجود در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی لرستان بخصوص در بعد کتابخانه به عنوان یک مکان تلاش و برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2062580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!