قوم باستان شناسی و تحلیل کوره های سفال پزی تپه ی دشت1

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شهر سوخته در هزاره ی سوم قبل ازمیلاد دارای محوطه های اقماری برای تولید سفال بوده است؛ که از جمله ی این محوطه ها می توان به دو محوطه ی تولید سفال رود بیابان 2 و تپه ی دشت اشاره نمود. تپه ی دشت در 3 کیلومتری جنوب غربی شهرسوخته قرار گرفته و به عنوان یک کارگاه سفال پزی ایفای نقش می کرده است. باوجود انجام مطالعات فراوان در ارتباط با سفال شهرسوخته، اما درخصوص نوع سوخت و میزان دمای موجود در کوره های سفال پزی عصر مفرغ منطقه ی سیستان تحقیقات کمتری انجام شده؛ لذا کشف کوره در تپه ی دشت، موجب طرح دو پرسش شده است: 1- سوخت کوره های سفالگری تپه ی دشت چه بوده؟ 2- سوخت کوره ها چه میزان دما را فراهم می نموده؟ براین اساس فرضیه ها عبارتند از: 1- احتمالا از چوب و کود حیوانی به صورت توامان برای سوخت کوره های تپه ی دشت استفاده می شده است.2- به نظر می رسد چوب و کود حیوانی دمایی بین 900 تا 600 سانتی گراد را فراهم می نموده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع سوخت و میزان دمای کوره های سفال پزی تپه ی دشت از سه طریق 1- باستان شناسی تجربی: ساخت کوره هایی با ابعاد و اشکال مختلف، سنجش دمای کوره ها به وسیله ی ترموکوپل و تحلیل میزان دما و فشار موجود در این کوره ها توسط نرم افزار Solid Works. 2- قوم باستان شناسی: مصاحبه با اهالی تعدادی از روستاهای سیستان در ارتباط با کاربردهای کود حیوانی و جمع آوری شواهد استفاده از کود حیوانی در روستاهای سیستان. 3- مطالعات آزمایشگاهی: انجام آزمایش XRF برای نمونه های خاکستر کود امروزی حرارت دیده در آزمایشگاه با دمای 900 سانتی گراد و خاکستر مکشوف از کاوش تپه ی دشت. کشف پیکرک های گاو کوهاندار، بقایای کود حیوانی و لایه های خاکستر از تپه ی دشت، نشانه ی استفاده از کود حیوانی به عنوان سوختی مناسب برای کوره های سفال پزی در این محوطه می باشد. مطابق آزمایش های تجربی، میزان دمای تولید شده توسط این نوع سوخت بین 900 - 600 سانتی گراد و حتی بالاتر نیز بوده که این خود گواه کیفیت سوختی مناسب کود حیوانی برای پخت سفال در کوره های سفال پزی تپه ی دشت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2062840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!