بررسی تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف بر تحرک توده های نمکی با استفاده از روش تداخل سنجی سری زمانی تصاویر ASAR (مطالعه موردی: گنبدنمکی شاه غیب لارستان)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه رفتار ساختار‏های نمکی رخنمون‏یافته در سطح زمین و ارتباط آن با عوامل محیطی می‏تواند در شناخت هرچه بیشتر این ساختارها و اثرهای زیست‏محیطی آن‏ها موثر باشد. گنبد‏های نمکی جنوب ایران از جمله گنبد نمکی شاه‏غیب لارستان یکی از بزرگ‏ترین ساختار‏های نمکی رخنمون‏یافته است که در راستای جنبش‏شناسی نمک و تعیین ارتباط احتمالی آن با تغییرات آب و هوایی در این پژوهش از آن استفاده شده است. تغییر شکل‏های رخداده بر روی این گنبد نمکی، با استفاده از روش تداخل‏سنجی سری زمانی تصاویر راداری  ASARمربوط به سال‏های 2003 تا 2008 بررسی و اندازه‏گیری شد. نتایج به‏دست‏آمده، ضمن اینکه بیانگر فعال‏بودن این گنبد نمکی است، به‏ منظور تعیین ارتباط بین جابه‏ جایی ‏های رخداده با شرایط آب و هوایی متفاوت، نقشه‏های جابه‏ جایی مقطعی تهیه و با داده‏ های دما و بارش متناظر با دوره‏های یادشده مقایسه شد. براساس نتایج، بین میزان جابه‏ جایی و دمای متوسط ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ به‏طوری‏که با افزایش دما میزان بالاآمدگی سطح نمک افزایش می‏یابد و میزان فرونشست نیز کاهش می‏یابد. بنابراین، می‏توان تا حدودی تغییرات ثانویه نمک بعد از رخنمون‏یافتن گنبد نمکی بر روی زمین را متاثر از شرایط آب و هوایی به‏ ویژه دما دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!