تاثیر 20 هفته تمرینات منتخب سبک سیکلیک یوگا بر هایپرتروفی عضلات مرکزی در زنان بزرگسال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 باتوجه به اهمیت هایپرتروفی عضلات مرکزی و آثار احتمالی سیکل های تقویت کننده این عضالت در سبک سیکلیک یوگا، هدف این پژوهش بررسی تاثیر 20 هفته تمرینهای منتخب سبک سیکلیک یوگا بر هایپرتروفی عضالت مرکزی زنان بزرگسال بود. این پژوهش در سال 1396 در موسسه بین المللی یوگا پیام مهر واقع در تهران انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش به روش نیمه تجربی بر تعداد 24 آزمودنی زن در دو گروه یوگا با حداقل سه ماه تجربه یوگا(شامل 15 نفر با میانگین سنی 6/9 ± 34/7 سال و کنترل شامل 9 نفر با میانگین سنی 1/5 ± 7/34 سال انجام شد. ابتدا اندازه گیری ضخامت عضالت پسواس، راستکننده ستونمهره ها و عضالت شکمی شامل راست، عرضی، مایل داخلی، مایل خارجی با استفاده از دستگاه اولتراسونوگرافی انجام شد. گروه یوگا در 20 هفته، سه بار در هفته، یک ساعت در هر جلسه، به تمرینهای منتخب سبک سیکلیلک یوگا پرداختند و گروه کنترل در این مدت فعالیت ورزشی منظم نداشتند. در پایان 20 هفته دوباره ضخامت عضالت با دستگاه اولتراسونوگرافی ثبت شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها، ابتدا درصد تغییرهای پسآزمون نسبت به پیش آزمون داخل گروه ها و بین گروه ها محاسبه شد. سپس از آزمون t زوجی برای مقایسه عملکرد داخلگروه ها و از آزمون t مستقل برای مقایسه عملکرد بین گروه ها استفاده شد.

یافته ها

در مقایسه با گروه کنترل، گروه یوگا، تفاوت معنا داری را در افزایش ضخامت عضالت شکمی راست)درصد 1/19 ،)عرضی)درصد8/16 ،)مایل داخلی)درصد9/9 ،)مایل خارجی)درصد2/15 ،)عضالت پسواس)درصد3/9)و راست کننده ستون مهره ها)درصد1/5)نشان دادند. (001/0 < P(نتیجه گیری به نظر میرسد که دو سیکل تقویت کننده عضالت مرکزی سبک سیکلیک یوگا، تاثیر مثبتی بر هایپرتروفی این گروه عضالنی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
204 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!