بررسی نشانه های افسردگی، اضطراب، نرخ مصرف سیگار و تصمیم گیری ریسکی در دانشجویان مبتلابه نشانه های اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1397-1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تحقیقات سال های اخیر حاکی از شیوع بالا و خطرات گسترده ی اختلال بیش فعالی و کم توجهی در بزرگ سالان است. یکی از گروه های در معرض خطر مشکلات گسترده ی روان شناختی، دانشجویان هستند. همچنین بررسی عوامل خطرآفرین این اختلال در دانشجویان کمتر شناخته شده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی مشکلات همراه با این اختلال در این گروه می پردازد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه ی مقطعی به روش نمونه گیری در دسترس 90 دانشجوی مبتلابه اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و 90 دانشجوی فاقد این اختلال انتخاب شدند. مقیاس های افسردگی بک، اضطراب بک، سنجه ی غلظت استنشاقی کربن مونوکسید جهت بررسی مصرف سیگار و آزمون قمار آیووا جهت بررسی تصمیم گیری ریسکی در این پژوهش به کار رفتند. نتایج به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های توصیفی، تی تست گروهای مستقل و کای اسکوتر موردبررسی قرار گرفتند.

نتایج

نتایج حاکی از آن بود که میزان مصرف سیگار، افسردگی، اضطراب و تصمیم گیری ریسکی در دانشجویان مبتلابه این اختلال از گروه فاقد این اختلال بیشتر بود(P<0.05).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج حاصله، بایستی دانشجویانی که مبتلابه اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه هستند، در ابتدای ورود به دانشگاه موردتوجه بیشتری قرارگرفته و برای درمان و کسب بهبودی به روانشناسان و روان پزشکان متخصص سپرده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!