بررسی تاثیر برنامه خود مدیریتی مبتنی بر مدل A5 بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت مهمترین هدف در برنامه های ارتقای سطح سلامت است. اجرای برنامه های خودمدیریتی یکی از راهکارهای موثر در تغییر رفتار و کیفیت زندگی می باشد، لذا برای اثر بخشی بیشتر وایجاد تغییر رفتار مطلوب می توان از مدل های کاربردی مناسب در سالمندان مبتلا به دیابت استفاده کرد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مدل خودمدیریتی A5 بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت است.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی است که بر روی 90 سالمند مبتلا به دیابت  مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان رازی قائمشهردر1398 انجام یافت. بیماران سالمند بصورت در دسترس و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمون(45 نفر) و کنترل(45 نفر)تقسیم شدند. گروه آزمون تحت اجرای برنامه خودمدیریتی مبتنی بر A5 قرارگرفتند و گروه کنترل برنامه روتین را دریافت کردند. ابزار پژوهش در این مطالعه، پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد بود که در ابتدا و 12 هفته بعد از مطالعه در دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و آماره های کای اسکوئر، یومن ویتنی و ویلکاکسون تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

 یافته ها نشان داد اکثر واحدهای پژوهش زن، متاهل و سواد ابتدایی بودند. میانگین سنی واحدهای پژوهش77/6 ± 48/67 سال بود.  میانگین نمرات، در تمامی ابعاد کیفیت زندگی در گروه آزمون بعد از اتمام  مطالعه ارتقا یافت و از نظر آماری تفاوت معناداری مشاهده شد(001/0>P).

نتیجه گیری

 این مطالعه نشان دهنده اثربخشی برنامه خودمدیریتی مبتنی بر مدلA5 بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت در مدت مطالعه بود. بنابراین، سالمندان مبتلا به دیابت می توانند با پیروی از دستورالعمل هایی که توسط پرستاران ارائه میشود، به طور چشمگیری بهبود یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!