بهبود استحکام اتصال لبه ای کامپوزیت-فولاد با درجه بندی ناحیه اتصال به وسیله الیاف کربن و شیشه و همچنین ایجاد درگیری مکانیکی به روش پله معکوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به ترکیبات فیزیکی و خواص مکانیکی متفاوت فلزات و کامپوزیت ها، اتصال کارآمد آن ها یکی از چالش های مهم در صنایع مختلف به شمار می رود. شکست در اتصالات چسبی معمولا نتیجه ی توزیع غیریکنواخت تنش و کرنش است که با مقادیر بیشینه نزدیک دو انتهای هم پوشانی مشاهده می شود. در این مطالعه از الیاف کربن به عنوان المان تقویتی در لایه چسب استفاده شده و جهت بهبود توزیع تنش از درجه بندی خواص در طول هم پوشانی به صورت متقارن و به وسیله الیاف کربن و شیشه استفاده می شود. همچنین با استفاده از یک روش جدید، تاثیر وجود پله معکوس در استحکام اتصال بررسی شده است. علاوه بر این، مدل سازی المان محدود برای بیان نحوه توزیع تنش برشی و پوسته کنی در لایه چسب و همچنین تحلیل دلایل افزایش استحکام اتصال در نمونه های پله دار به کار گرفته می شود. استفاده از کربن در سطح مشترک اتصال، درجه بندی ناحیه پیوند با استفاده از کربن و همچنین ایجاد درگیری مکانیکی به وسیله ی پله معکوس، تاثیرات مثبتی بر استحکام اتصال دارند. به طوریکه با درجه بندی ناحیه هم پوشانی به وسیله کربن و شیشه، توزیع تنش برشی و پوسته کنی یکنواخت تر شده و بار و جابجایی شکست نسبت به نمونه مرجع که دارای استحکام برشی 1.92 کیلونیوتن است، 34% افزایش یافته است. ایجاد پله معکوس در چسبنده ها موجب تغییر مود شکست می شود. به طوریکه وجود یک پله، 40% و قرارگیری کربن در فصل مشترک آن، 112% استحکام را افزایش داده است. اما بیشترین افزایش استحکام و جابجایی شکست با استفاده از دو پله معکوس و همچنین الیاف کربن در فصل مشترک دو چسبنده، به میزان قابل توجه 172% به دست آمده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
393 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2065593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!