بررسی اثر توام ATP-MgC12 با محلولهای هیپرتونیک در احیا شوک هموراژیک در رات

چکیده:
مقدمه
در سالهای اخیر کارایی محلولهای هیپرتونیک در احیا شوک هموراژیک در مطالعات آزمایشگاهی و بررسی های کلینیکی نشان داده شده است. از طرفی تجویز ATP-MgCl2 نیز در درمان شوک هموراژیک جهت بهبود برون ده قلبی، کارایی قلب، پرفوزیون بافتی بکار می رود. دراین تحقیق اثرات محلولهای هیپرتونیک همراه با محلول ATP-MgCl2 در درمان شوک هموراژیک رات بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 21 رات نر از نژاد ویستار به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. پس از بیهوش نمودن، شوک هموراژیک بوسیله خونریزی ایجاد و حیوانات به مدت 30 دقیقه در حالت شوک نگه داری شدند. سپس به گروه اول محلول هیپرتونیک کلرورسدیم 5%، به گروه دوم ATP-MgCl2 و به گروه 3 هر دو محلول تزریق شد. فاکتورهای فشارخون، الکترولیتهای سرم (سدیم و پتاسیم) هماتوکریت، پروتئین توتال، آلبومین، ضربان قلب، اسمولالیته سرم و ادرار قبل، بلافاصله بعد از شوک و یک ساعت پس از تزریق محلولها اندازه گیری شد. فشار خون با استفاده از دستگاه فیزیوگراف و سدیم و پتاسیم با فلم فتومتر و سایر فاکتورهای خونی توسط کیت های مخصوص اندازه گیری شد. همچنین اسمولالیته سرم و ادرار توسط دستگاه اسمومتر اندازه گیری شد.
یافته ها
میانگین غلظت سدیم یک ساعت بعد از احیا، در گروه 1 و 3 و نسبت به گروه 2 افزایش معنی داری داشت (P<0.05) و میانگین غلظت آلبومین سرم در گروه 2 نسبت به گروه های دیگر افزایش معنی داری از خود نشان داد (P<0.05). از نظر اسمولالیته سرم و ادرار در سه گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. میانگین فشار خون سیستولی در 15 دقیقه اول بعد از احیا در گروه 2 کاهش معنی داری را نسبت به گروه 1 و 3 از خود نشان داد (P<0.05) و دربین گروه 1و3، گروه 3 افزایش بیشتری داشت هر چند که اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
اگر چه تغییراتی در غلظت سدیم یا آلبومین پلاسما بعد از درمان در گروه 2 نسبت به سایر گروه ها مشاهده شد و نیز در گروه 3 در 15 دقیقه اول بعد از احیا موفق شد که فشار خون را از دیگر گروه ها بالاتر ببرد؛ ولی نتوانست درپایان احیا، فشار خون را در آن محدوده حفظ کند، به نظر میرسد محلول ATP-MgCl2 به تنهایی و توام آن با محلول هیپرتونیک به تنهایی اثرات مفیدی را در بهبود پارامترهای همودینامیک و آزمایشگاهی در احیا شوک نداشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p206600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!