ترومای نافذ قلب: پنج مورد پارگی حفرات قلب در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد طی سال (1381-1382)

چکیده:
مقدمه
تروما یکی از عوامل اصلی مرگ و میر، مخصوصا در جوامع شهری است و در این میان صدمات قلبی از جمله مهمترین موارد آن بشمار می رود. وضعیت علایم حیاتی بیمار در بدو ورود، مکانیسم صدمه، وجود تامپوناد قلبی از عوامل موثر بر پیش آگهی می باشند. چون بسیاری از این مجروحین (70%) که زنده به مراکز درمانی می رسند، علایم دال بر وجود صدمه قلبی را از خود نشان نمی دهند؛ لذا تشخیص سریع مبتنی بر علایم بالینی و نیز استفاده مناسب از روش های تشخیصی (اکوکاردیوگرافی دوبعدی - پونکسیون مایع پریکارد - کاتتراسزیون قلبی) در صورت ثابت ماندن علایم حیاتی بیمار از جمله مهمترین راه های تشخیصی است که در نجات جان بیماران موثر خواهد بود. انجام عمل جراحی و ترمیم زخم قلب در تمام مجروحین به عنوان تنها روش قابل قبول درمانی پیشنهاد می گردد.
معرفی موارد: در این مطالعه تعداد پنج بیمار که در فاصله کمتر از یکسال (دی ماه 81 لغایت آبان ماه 82) به اورژانس بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد ارجاع داده شده بودند، مورد بررسی قرارگرفتند. این بیماران در سه مرحله، داخل اورژانس، حین عمل جراحی، و از نظر عوارض بعد از عمل مورد بررسی قرار گرفتند. یک مورد از این بیماران (دختر بچه 8 ساله) به طور تصادفی دچار صدمه و یا ساچمه شده بود و 4 مورد دیگر، همگی توسط ضربه چاقو دچار صدمه با ساچمه شده بود و 4 مورد دیگر، همگی توسط ضربه چاقو صدمه شده بودند. محل صدمه در 3 بیمار کناره چپ استرنوم بود. یک مورد محل صدمه کناره راست استرنوم و در یک مورد زیرزانو گزیفوئید بود. محل پارگی قلب در دو مورد بطن چپ، دو مور بطن راست و در یک مورد دهلیز راست بود در 3 مورد عوارض بعد از عمل وجود نداشت. در یک مورد بلوک شاخه ای راست قلب و در یک بیمار ضعف در عضلات دست راست ناشی از صدمه به شبکه بازویی وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p206606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!