جمعیت های باکتریایی موجود در ذرات PM2.5 و PM10 داخل قفس های مرغداری های گوشتی قبل و بعد از گندزدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

 هوا در مرغداری های گوشتی با مقادیر قابل توجهی از آئروسول های میکروبی آلوده می شود که این مساله سلامتی انسان ها و پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. به منظور کاهش غلظت ذرات و به حداقل رساندن میکرو ارگانیسم های موجود در هوا تمیز کردن و گندزدایی دقیق بایستی انجام گیرد.

هدف

ارزیابی اثر اقدامات گندزدایی و تمیز کردن بر جمعیت های باکتریایی موجود در ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرومتری (PM2.5) و ذرات معلق بین 5/2 تا 10 میکرومتری (PM10) داخل مرغداری های گوشتی.

روش کار

جهت پاکسازی از آلودگی، مخلوطی از گندزداها (شامل آلدئیدها، الکل و نمک آمونیوم چهار ظرفیتی) بر روی قفس های مرغداری های گوشتی اسپری شد. در این مطالعه از روش توالی یابی امپلیکون 16S rDNA برای مقایسه جمعیت های باکتریایی موجود در ذرات PM2.5 و PM10 قبل و بعد از گندزدایی استفاده شد.

نتایج

انواع مختلفی از پاتوژن ها و پاتوژن های فرصت طلب شامل استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس، کورینباکتریوم، بوردتلا، سودوموناس و شوانلا شناسایی شدند. تعداد این باکتری ها پس از گندزدایی به طور قابل توجهی کاهش یافت ولی به طور کامل از بین نرفتند. علاوه بر این، اثرات گندزدایی روی بخشی از پاتوژن ها و پاتوژن های فرصت طلب موجود در PM2.5 معنی دار نبود که ممکن است به دلیل مقاومت باکتریایی به این نوع گندزدا و یا دیگر دلایل بحث شده در این مطالعه باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند که اقدامات گندزدایی در آلودگی زدایی هوا و بهبود بیشتر محیط تغذیه موثر هستند. این یافته ها به توسعه یک برنامه گندزدایی منطقی برای مرغداری های گوشتی کمک می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
277 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!