مقایسه اثرات hCG و سولفات منیزیم در پیشگیری از زایمان زودرس

چکیده:
هدف
با توجه به شیوع بالای زایمان زودرس و عوارض شناخته شده آن و اینکه گیرنده های HCG در میومتر رحم انسان وجود دارد و HCG سبب مهار انقباضات میمومتر در خارج از بدن می شود، درصدد برآمدیم تا اثرات درمان HCG را در زایمان زودرس بررسی کرده و همچنین با سولفات منیزیم که درمان متداول آن است نیز مقایسه کنیم.
موارد و
روش ها
این مطالعه با روش کارآیی بالینی (Clinical trial) بر روی بیماران با حاملگی بین 20-35 و مبتلا به انقباضات رحمی با کیسه آب سالم و دیلاتاسیون سرویکس کمتر از 4 سانتی متر بستری در زایشگاه های شهرستان خرم آباد بین سالهای بهمن 79 لغایت بهمن ماه 81 صورت پذیرفت.
در این بررسی 101 بیمار را به 2 گروه تقسیم کردیم گروه مورد (50 نفر) که تحت درمان با HCG (گونادوتروپین جفتی انسانی) به صورت 5000 واحد در شروع و سپس 10000 واحد در 500 سی سی سرم قندی ریخته و با سرعت 20 قطره در دقیقه به بیماران داده شد و گروه شاهد (51 نفر) که تحت درمان متداول با سولفات منیزیم قرار گرفتند.
درمان را تا قطع انقباضات رحمی ادامه دادیم و عوارض جنینی و مادری حین درمان نیز ثبت می شد. بیماران 24 ساعت بعد از قطع درمان در بیمارستان و سپس بعد از ترخیص در مراجعاتی که به درمانگاه و مطب داشتند تا زمان زایمان پی گیری شدند.
یافته ها
گروه ها به لحاظ سن مادر، سن حاملگی، گراویدیتی تقریبا مشابه بودند. میزان تاخیر در گروه HCG 22.68. روز و در گروه سولفات منیزیم، 24.57 روز بود. در گروه HCG 9 نوزاد (18 درصد) و در گروه سولفات منیزیم نیز 9 نوزاد (17.8 درصد) در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری شدند.
میانگین وزن در گروه HCG 2334 گرم و در گروه سولفات منیزیم، 2287 گرم بود که اختلاف معنی دار نداشتند. در هیچکدام از گروه ها دارو قطع نشد ولی میزان شکایت و عوارض در گروه سولفات منیزیم صد در صد بوده و در گروه HCG صفر بوده است (P<0.0001).
نتیجه گیری
با توجه به مشابه بودن تاثیر هر دو دارو در تاخیر زایمانی و سرکوب انقباضات رحمی و میانگین وزن هنگام تولد و بدون عارضه بودن HCG استفاده از این دارو در پیشگیری از زایمان زودرس به عنوان جانشین سولفات منیزیم منطقی به نظر می رسد و HCG یک کاندیدا مناسب درمان زایمان زودرس می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p206613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!