اثر عصاره برگ شاه توت، دانه شنبلیله و برگ زیتون بر تغییرات سطح پلاسمایی کلسترول و رگه های چربی در جدار شریان آئورت خرگوش

چکیده:
مقدمه
اختلال چربی های خون یکی از مهمترین فاکتورهای خطرناک در ایجاد آترواسکلروز شریانهای کرونر قلب هستند. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر عصاره دی اتیل اتری برگ زیتون و برگ شاه توت و دانه شنبلیله بر سطوح لیپیدهای پلاسما و ایجاد پلاکهای آترواسکاروزی بوده است.
مواد و روش ها
در این آزمایشی 45 خرگوش نر سفید در دمای 22±1C نگهداری و به 9 گروه، پنج تایی تقسیم شدند. به گروه 1و 2 به ترتیب عادی و پرکلسترول و به گروه های 3 تا 9 رژیم پرکلسترول به همراه عصاره های دارویی (بصورت تکی و ترکیبی) به مدت 60 روز داده شد. قبل و بعد از مطالعه سطح پلاسمایی لیپدها و بعد از مطالعه فشارخون مستقیم حیوانات اندازه گیری شد. همچنین جدار شریان آئورت از لحاظ وجود یا عدم وجود پلاکهای آترواسکلروزی بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد عصاره دی اتیل اتری برگ زیتون و برگ شاه توت هر کدام به تنهایی سطح پلاسمایی کلسترول تام و LDL را بطور معنی داری کاهش داده اند؛ اما اثر عصاره دانه شنبلیله بی تاثیر بوده است. از طرفی مصرف عصاره دانه شنبیله به همراه برگ عصاره برگ شاه توت و برگ زیتون اثر آنها را روی کلسترول تام و LDL تقویت کرد. عصاره برگ زیتون سطح پلاسمایی HDL را بالا برد و تری گلیسرید را کاهش داد؛ اما عصاره برگ شاه توت و دانه شنبلیله هیچ گونه اثری بر HDL نداشتند. عصاره برگ زیتون و برگ شاه توت از تشکیل سریع پلاکهای آترواسکلروزی جلوگیری نمود و اثر این دو با هم قوی تر از اثر آنها به تنهایی بود. هیچ کدام از عصاره ها روی فشارخون طبیعی تاثیری نداشتند.
نتیجه گیری
بنا به نتایج بدست آمده مصرف مقادیر مشخصی از برگ زیتون و برگ شاه توت خواص هیپوکلسترولمیک و آنتی آترواسکلروتیک دارد اما هیچ گونه اثری روی فشارخون طبیعی ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p206618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!