طرح یک چرخه فضیلت با تاکید بر هنجار رقابت در الگوی جذب و توزیع منابع مالی در آموزش عالی (مطالعه تطبیقی- کیفی سه مورد ایران، ژاپن و ایالات متحده)

پیام:
چکیده:

در این مقاله تدوین یک الگوی نظری در ارتباط با شیوه جذب و توزیع منابع مالی در آموزش عالی مورد اهتمام قرار گرفته و مدل مزبور در سه کشور منتخب مورد مطالعه تجربی قرار گرفت. ملاک انتخاب موارد مثبت و منفی بر اساس میزان کارائی نظام آموزش عالی کشورها صورت پذیرفت. لذا در این مطالعه دو مورد مثبت انتخاب شدند که در آنها شروط علی منتج از الگوی نظری و نتیجه در یکی کامل و در یکی به طور نسبی حاضر بودند و یک مورد منفی انتخاب شد که در آن هر دو شروط علی و نتیجه غائب بود. در این رابطه دو کشور ایالات متحده آمریکا و ژاپن به عنوان موارد مثبت و کشور ایران به عنوان موارد منفی حضور یافتند. نتیجه مطالعه نشان داد که در موارد مثبت بطور نسبی، اقتصاد آزاد و رقابت پذیری بین جامعه ای موجب شکل گیری استقلال آکادمیک و رقابت پذیری دانشگاه ها در سطح میانی شده و شروط علی فوق الذکر، جذب منابع مالی متکثر و متنوع و الگوی توزیع آن بر اساس شایسته سالاری را رقم زده اند. این در حالی است که ما در مورد منفی چرخه فضیلت مذکور را بدلیل دولت محوری نظام دانشگاهی در دل یک اقتصاد دولتی شاهد نیستیم. لذا در جذب منابع و الگوی توزیع آن هنجار رقابت لحاظ نشده است. بطور کلی مقایسه کشورهای فوق و کارائی ملازم آنها، موید مدل نظری پژوهش بود. در تایید روایی نتایج این پژوهش همین بس که مقایسه دو مورد مثبت ژاپن و ایالات متحده نشان می دهد که در ژاپن به دلیل اینکه شروط نظری فوق، به شدتی که در ایالات متحده حضور داشته، وجود نداشته است، لذا حصول کارائی بطور نسبی امکان پذیر بوده است، در حالی که در ایالات متحده، کارائی حداکثری با شدت حضور شروط علی همراه بوده است. با توجه به الگوی نظری پژوهش و نتایج اتخاذ شده پیشنهاد بر این است برای تحقق کارائی بایستی شروط لازم رقابت پذیری بین جامعه ای و اقتصادی مولد و آزاد در کنار شروط مکمل استقلال آکادمیک، رقابت درون و بین سازمانی محقق شود تا الگوی توزیع منابع و مکانیسم جذب آن بر مبنای رقابت ممکن بوده و ابتکارات و  خلاقیت های علمی را رقم خورد. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!