تغییر بیان ژن TC1 تحت تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه رازیانه در سرطان تیروئید القاء شده در موش سوری: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان تیروئید شایع ترین بدخیمی آندوکرین است که 1 درصد تمام سرطان ها را تشکیل می دهد. یکی از ژن های موثر در سرطان تیروئید ژن TC1 است. لذا هدف این تحقیق، تعیین تغییرات بیان ژن TC1 تحت تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه رازیانه در موش سوری بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی عصاره هیدروالکلی گیاه رازیانه تهیه گردید، سپس غلظت های مورد نیاز برای مراحل آزمایش آماده و تست MTT بر روی سلول های BCPAP و L929 انجام شد. همزمان، القاء تومور در موش های سوری انجام گردید. از بافت تیروئید نمونه برداری و سپس استخراج RNA و سنتز cDNA انجام شد. بررسی نتایج تغییرات بیان ژن با تکنیک RealTime و با استفاده از آزمونهای آماری t-test و ANOVA و آنالیز Tukey صورت گرفت.

یافته ها

 عصاره رازیانه بقاء و تکثیر سلول های سرطانی را کاهش داده است. کم ترین بقاء سلولی در غلظت 200 میکروگرم دیده شد که این کاهش معنی دار است (05/0>p). هم چنین بیان ژن TC1 در روز 28 پس از القاء سرطان افزایش معنی دار و پس از تیمار با عصاره کاهش معنی دار داشته است (05/0>p).

نتیجه گیری

طبق نتایج، بیان ژن TC1 در بدخیمی های تیروئید افزایش نشان می دهد. بنابراین شاید بتوان از ژن TC1 به تنهایی یا به صورت ترکیب با سایر ژن ها به عنوان مارکری برای تمایز بین نمونه های بدخیم و خوش خیم استفاده کرد. هم چنین تیمار با عصاره رازیانه باعث کاهش بیان ژن و نیز کاهش و افزایش تکثیر سلولی در رده های سلولی شده است. بنابراین شاید بتوان از عصاره رازیانه برای بهبود تکثیر سلولی و هم چنین مهار سلول های سرطانی بهره گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
935 تا 950
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!