تعیین مقدار متوسط PTT در جامع شهری در خرم آباد در گروه سنی 20-60سال

چکیده:
مقدمه
اختلال های انعقادی جزء مهم ترین دسته از بیماری هایی است که انسان به آن مبتلا می شود و هر ساله باعث مرگ و میر قابل توجهی در افراد جامعه می گردد. خونریزی از یک طرف و افزایش انعقادپذیری از طرف دیگر همواره خطراتی است که بیماران مختلف را تهدید می کند. هدف از انجام این پژوهش تعیین مقدار متوسط PTT در جامعه شهری خرم آباد بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه از بین افراد گروه سنی 60-20 سال تعداد 298 مورد که هیچ گونه بیماری در هنگام آزمایش و سابقه بیماری های خونریزی دهنده یا اختلالات انعقادی را نداشتند و در عین حال از هیچ گونه داروی ضد انعقادی نیز استفاده نمی کردند انتخاب و مقدار PTT این افراد اندازه گیری شد. کلیه آزمایش ها به روش Tilt- Tube Test در یک آزمایشگاه مرجع به طریق استاندارد انجام گرفت. در ضمن برای کاهش خطای اندازه گیری تمام نمونه ها را یک نفر آزمایش نمود.
یافته ها
در این مطالعه 298 نفر (149 نفر مرد و 149 نفر زن) مورد بررسی شدند. در مردان تحت مطالعه، مقدار متوسط PTT معادل 13.44 ثانیه و حدود اطمینان آن 34.91-33.97 برآورد شد. در زنان تحت مطالعه، مقدار متوسط PTT معادل 34.59 ثانیه و حدود اطمینان آن بین 35.12-34.06 تعیین شد. در کلیه نمونه ها (زن و مرد) مقدار متوسط PTT معادل 34.51 ثانیه و حدود اطمینان آن 34.86-34.16 بود. مقایسه متوسط PTT در خرم آباد با کتب مرجع تفاوت معنی داری را نشان می دهد (P<0.005).
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود که مقدار متوسط PTT حاصل از این مطالعه در آزمایشگاه های شهر خرم آباد استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p206635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!