واکنش تابعی وابسته به دما در کفشدوزک (Cryptolaemus montrouzieri (Col.: Coccinellidae نسبت به شپشک آردآلود مرکبات، (Planococcus citri (Hem.: Pseudococcidae

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کفشدوزک شکارگر Cryptolaemus montrouzieri یکی از شکارگرهای مهم شپشک آردآلود مرکبات، Planococcus citri می باشد. در این تحقیق، تاثیر دماهای مختلف روی واکنش تابعی لارو سن چهارم و حشره ی ماده ی کامل کفشدوزک کریپتولموس نسبت به تغییرات تراکم افراد ماده ی کامل شپشک آردآلود مرکبات مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش در تراکم های 3، 5، 7، 10، 15 و 30 عددی از طعمه در داخل ظروف پتری حاوی برگ نارنج در دماهای ثابت 18، 23، 27، 32 و 1±37 درجه ی سلسیوس، رطوبت نسبی10±60 درصد و دوره ی نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی در 10 تکرار انجام شد. تعداد طعمه های زنده مانده پس از 24 ساعت شمارش و ثبت شد. تعیین نوع واکنش تابعی با استفاده از رگرسیون لجستیک و تخمین پارامترها با استفاده از رگرسیون غیرخطی انجام شد. واکنش تابعی هر دو مرحله ی زیستی شکارگر در تمام دماها از نوع دوم بود. بیشترین مقدار عددی نرخ حمله برای لارو و حشره ی ماده ی کامل شکارگر در دمای 37 درجه ی سلسیوس و کمترین مقدار عددی زمان دستیابی این دو مرحله ی زیستی شکارگر به ترتیب در دماهای 27 و 32 درجه ی سلسیوس تخمین زده شد. در تمام دماهای مورد آزمایش، بیشترین مقدار نرخ حمله در مقایسه ی بین دو مرحله ی زیستی مورد بررسی شکارگر، مربوط به حشرات ماده ی کامل بود. این تحقیق نشان داد که کفشدوزک شکارگر C. montrouzieri در دماهای بالاتر مورد مطالعه از کارآیی بیشتری در کنترل شپشک آردآلود مرکبات،P. citri  برخوردار می باشد. با این حال، لازم است مطالعات تکمیلی در مورد اثر دما روی رفتار جستجوگری این شکارگر روی این آفت در شرایط گلخانه ای و مزرعه ای نیز مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!