تبیین انتظارات و دیدگاه های اعضاء هیات علمی در ارتباط با مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اهمیت درک و شناخت فعالیت های مرکز توسعه آموزش پزشکی و توافق نظر نسبت به حوزه عملیاتی این مرکز به منظور دستیابی به اهداف و اجرای سیاست ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه ها امری اجتناب ناپذیر است. از آنجایی که اعضای هیات علمی  به عنوان مشتریان مراکز مطالعات و دریافت کنندگان اصلی خدمات آنان هستند لذا این مطالعه با هدف تبیین انتظارات اعضای هیات علمی از ارائه خدمات مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ها صورت پذیرفته است.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی در سال 1395 در سطح مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی کشور انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته با اعضای هیات علمی به روش نمونه گیری هدفمند بود و جمع آوری اطلاعات تا اشباع داده ها به تعداد 16 نفر صورت پذیرفت. روایی و پایایی مطالعه از طریق بررسی ریشه در چهار محور مقبولیت، انتقال پذیری و تناسب، همسانی و تغییرپذیری تایید شد. برای تجزیه و تحلیل محتوا از شیوه تجزیه و تحلیل محتوای تماتیک انجام شد.

یافته ها

نتایج تحلیل محتوای داده ها در شش تم اصلی (13 طبقه یا تم فرعی و 11 زیر طبقه) شامل ایفای نقش های آموزشی، ارزشیابی، ارتباط با هیات علمی، تولید علم و حمایت از اعتلای دفاتر توسعه و بازگشت به فلسفه وجودی مراکز طبقه بندی شد.

نتیجه گیری

 یافته های پژوهش بیانگر اهمیت جایگاه مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی از دیدگاه اعضای هیات علمی و انتظارات آن ها از کارکرد این مراکز بود. لذا توصیه می گردد مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی از یافته های این پژوهش در بازبینی کارکرد خود استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!