بررسی خاصیت ضد التهابی گیاه گزنه در طب سنتی و طب نوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

التهاب نتیجه تلاش بدن برای حفاظت از خود می باشد که این التهاب با مصرف دارو نامحسوس می گردد. مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهاب با عوارض جانبی همچون ناراحتی های گوارشی و حتی زخم معده می تواند همراه باشد که با مصرف داروهای گیاهی می توان با حفظ اثرات درمانی از اثرات جانبی که داروهای شیمیایی دارند، کاست، در نتیجه روز به روز بر تمایل بیماران به مصرف داروهای گیاهی افزوده شده است.

مواد و روش ها

در این تحقیق با توجه به شواهد قانع کننده ای از طب سنتی در خصوص اثرات ضد التهابی گونه گیاهی گزنه بالخص اثر ضد التهابی پروستات وجود داشت. عصاره الکلی گیاه استخراج و با غلظت های مختلف با استفاده از آزمون ممانعت از دناتوره شدن پروتئین سرم گاوی در 51 درجه سانتی گراد خاصیت ضد التهابی آن بررسی گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و روش آنالیز واریانس صورت گرفت. p<0/05 به عنوان اختلاف معنادار در نظر گرفته شد.

ملاحظات اخلاقی

صداقت و امانتداری در تحلیل، گزارش و انتشار مطالب رعایت گردید.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده عصاره الکلی گیاه گزنه دارای خاصیت ضد التهابی است که میزان فعالیت ضد التهابی آن بر اساس آزمون ممانعت از دناتوره شدن پروتئین سرم در غلظت 1000 میکروگرم بر میلی لیتر دارای کم ترین خاصیت ضد التهابی و در غلظت 100 میکروگرم بر میلی لیتر دارای بیشترین خاصیت ضد التهابی بود.

نتیجه گیری

نتایج حاصله با دیدگاه طب سنتی منطبق بود و می توان از عصاره الکلی گیاه فوق با انجام بررسی های بیشتر به عنوان داروی ضد التهاب استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!