بررسی سیر تحولات پرستاری در ایران: مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گروه پرستاری یکی از گروه های عمده در تیم بهداشتی، درمانی می باشد که خدمات آنان بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار است. حرفه پرستاری حرفه ای جدید نبوده، بلکه ریشه در قرون گذشته دارد. می خواهیم دوباره به آغاز برگردیم و با مرور کلی تاریخ پرستاری در ایران و با استفاده از واقعیت های تاریخی، آموزه هایی را برای ارتقای پرستاری معاصر در اختیار گیریم.

مواد و روش ها

این مطالعه یک مطالعه مروری روایتی می باشد که با استفاده از کتب و مقالات چاپ شده در زمینه تاریخ پرستاری ایران با جستجو در پایگاه های علمی انجام شده است. برای بررسی تحولات پرستاری، از الگو Bryant-Lukosius استفاده شده است که الگویی برای بررسی متون در سیستم های بهداشتی می باشد. در این مطالعه ابتدا هر دوره تاریخی، معرفی و موارد تاریخی مهم در هر دوره توضیح داده شدند و در نهایت تاثیراتی که این دوره بر مسائل اخیر پرستاری ایران بر جای گذاشته است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است.

یافته ها

بنا به مقتضیات، پرستاری در ایران فراز و نشیب های زیادی را پشت سر نهاده است. پرستاری تجربی در ایران با تاثیر از آموزش پرستاری ایالات متحده امریکا و انگلستان به پرستاری آکادمی تبدیل شد. با شروع انقلاب اسلامی و جنگ و افزایش نیاز، فلسفه و مدل های آموزشی پرستاری دچار تغییراتی شد. با اتمام جنگ و تاسیس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پرستاری و هیات برد پرستاری زمینه های رشد حرفه ای شدن پرستاری در ایران پایه ریزی شد، ولی همچنان مسائل مهمی در پرستاری ایران وجود دارد.

نتیجه گیری

با توجه به مسائل مطرحی که هم اکنون در پرستاری در جریان می باشد، باید از تجارب گذشته در جهت پیشرفت و ارتقای کیفیت پرستاری و حرفه ای شدن پرستاری در ایران استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!