بهینه سازی تولید کالوس و باززایی درگیاه زینتی زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه پرورش و تکثیر گیاهان زینتی به خصوص گیاهانی که تکثیر آنها به سختی صورت می گیرد، از طریق کشت بافت از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است. تکثیر گیاه زینتی زامیفولیا با ارزش اقتصادی بالا از طریق قلمه برگ و تقسیم ریزوم به سختی صورت می گیرد و به مدت زمانی حدود 7 ماه نیاز دارد لذا جهت تسریع در تکثیر آن کشت بافت مفید واقع می گردد. جهت بهینه سازی تولید کالوس و باززایی، ریزنمونه های دمبرگ، ریزوم، برگ و شاخه، در محیط کشت های با سطوح متفاوت تنظیم کننده های رشد در دو آزمایش جداگانه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار مورد بررسی قرار گرفتند. در آزمایش اول ریزنمونه های دمبرگ و ریزوم در سه مرحله کالوس، شاخه و ریشه زایی به ترتیب در سطوح هورمونی] BA (4، 2، 0 میلی گرم بر لیتر)، 2,4-D (2، 1، 0 میلی گرم بر لیتر)[،] BA (2، 1، 0 میلی گرم بر لیتر) و 2,4-D (1، 5/0، 0 میلی گرم بر لیتر)[و] BA (2، 1، 0 میلی گرم بر لیتر) و NAA (1، 5/0، 0 میلی گرم بر لیتر)[قرار گرفتند و در آزمایش دوم ریزنمونه های برگ و شاخه نیز در سه مرحله کالوس، شاخه و ریشه زایی به ترتیب در سطوح هورمونی] BA (4، 2، 0 میلی گرم بر لیتر) و NAA (1، 5/0، 0 میلی گرم بر لیتر)[، BA] (2، 1، 0 میلی گرم بر لیتر) و NAA (1، 5/0، 0 میلی گرم بر لیتر)[و] BA (2، 1، 0 میلی گرم بر لیتر) و NAA (2، 1، 0 میلی گرم بر لیتر)[قرار گرفتند. در مرحله کالوس زایی، صفات مدت زمان تا شروع کالوس زایی و پس از گذشت 5 هفته درصد کالوس زایی و وزن ترکالوس اندازه گیری گردید. در مرحله باززایی مدت زمان تا شروع ریشه زایی، مدت زمان تا شروع شاخه زایی و پس از گذشت 5 هفته طول شاخه و تعداد برگ اندازه گیری گردید. بالاترین درصد کالوس زایی، کوتاهترین زمان برای رسیدن به کالوس و بیشترین وزن تر کالوس در محیط کشت با هورمون های 2 میلی گرم بر لیتر BA و 1 میلی گرم بر لیتر NAA در ریز نمونه برگ به ترتیب با 5/94 درصددرصد، 14 روز و 1/1 گرم از آزمایش دوم مشاهده گردید. بهترین تیمار در مرحله شاخه زایی با کوتاهترین زمان تا شروع شاخه زایی، بلندترین طول شاخه و بیشترین تعداد برگ به ترتیب با 5/10 روز ، 10/4 سانتی متر و 8 برگ مربوط به ریزنمونه برگ با غلظت هورمونی 2 میلی گرم بر لیتر BA و 5/0 میلی گرم بر لیتر NAA از آزمایش دوم بود و در مرحله ریشه زایی بهترین تیمار برای ریزنمونه دمبرگ با غلظت هورمونی 1 میلی گرم بر لیتر BA و 5/0 میلی گرم بر لیتر NAA با 14 روز زمان تا ریشه زایی از آزمایش اول بود. از نتایج آزمایش ها در مرحله باززایی چنین بر آمد که نوع ریزنمونه در شاخه زایی و ریشه زایی همانند مرحله کالوس زایی موثر بوده است به طوری که در مرحله شاخه زایی نتایج به دست آمده از ریزنمونه ریزوم نسبت به ریزنمونه دمبرگ بهتر بود اما در مرحله ریشه زایی ریزنمونه دمبرگ بهتر از ریزنمونه ریزوم عمل کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 415
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!