ارزیابی وضعیت پاسخگویی به بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر مشهد از دیدگاه بیماران بستری شده طی سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سنجش عملکرد نظام سلامت می تواند اطلاعات به هنگام و مرتبطی را در رابطه با عملکرد این نظام در اختیار تصمیم گیران قرار دهد. بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور موضوع پاسخ گویی نظام بهداشت و درمان را در نقشه سلامت سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور در نظر گرفته است. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت پاسخ گویی به بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های خصوصی و دولتی شهر مشهد در سال 1397 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع مقطعی با رویکرد تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش را بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهر مشهد تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد پاسخ گویی شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و هشت مولفه پاسخ گویی بود که به صورت لیکرت نمره گذاری شده است. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و همچنین آزمون های آماری T مستقل و Pearson با استفاده از نرم افزار SPSS 20 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.

یافته ها

در مجموع 200 پرسشنامه در چهار بیمارستان دولتی و سه بیمارستان خصوصی توزیع گردید. میانگین مجموع نمرات پرسشنامه پاسخ گویی معادل 4/3±8/0 بود که در حد متوسط ارزیابی شد. ضریب همبستگی Pearson نیز نشان داد که بین ابعاد مختلف پرسشنامه رابطه معناداری وجود دارد (001/0P<). بر اساس نتایج آزمون استیودنت می توان گفت که نمره کل و حیطه های مختلف مورد بررسی در بیمارستان های دولتی با خصوصی تفاوت دارد (001/0P<).

نتیجه گیری

به طور کلی، بیماران نحوه پاسخ گویی بیمارستان های شهر مشهد را متوسط ارزیابی نمودند؛ بنابراین می توان گفت که ظرفیت برای ارتقای پاسخ گویی در این بیمارستان ها وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!