ستیز با طب (ریخت شناسی خرافه های طبی در ایران از قرن هفتم تا دوازدهم قمری با تکیه بر سه دستنویس فارسی)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رواج خرافات به ویژه پس از حمله مغول (قرن هفتم قمری) در ایران شیوع فراوان یافت و از ساحت مذهبی به حوزه های علمی نیز تسری یافت. در این میان، دانش طب بیش از دیگر علوم، دستخوش خرافه گرایی گردید و آثار و کتب گوناگونی با موضوعات «علوم غریبه» یا «اوراد طبی» تالیف گردید. ما در این مقاله کوشیده ایم با تکیه بر سه دستنویس فارسی، که در فاصله قرن های هفتم تا دوازدهم قمری تالیف شده است، به تحلیل و بررسی ریخت خرافات طبی بپردازیم. از رهگذر این بررسی مهم ترین دلایل، مخاطبان و نوع خرافه های طبی واکاوی خواهد شد.

مواد و روش ها

این پژوهش به صورت کتابخانه ای انجام گرفته است. علاوه بر کتاب های تاریخی، در این پژوهش از سه دستنویس فارسی عربی استفاده شده است که دو دستنویس در کتابخانه نور عثمانیه ترکیه و یک دستنویس در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود.

یافته ها

این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عوامل گسترش خرافه های طبی، ناآشنایی با علل و عوامل اصلی بیماری ها، تلاش برای بی ثمر نشان دادن طب و نابسامانی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است. ریخت کلی خرافه ها مبتنی بر استفاده از عناوین و الفاظ نامفهوم، تلقین ها و کاربردهای ویژه، بهره گیری از اعداد و حروف در زمان و مکان خاص و تلاش برای جلب اعتماد و ایمان مخاطب است.

نتیجه گیری

بررسی مشابهت ها و ریخت کلی باورهای خرافی طبی نشان می دهد که عنصر این خرافه ها تمرکز بر «شبیه سازی» است. بدین معنا که متولیان خرافه ها کوشیده اند از طریق ایجاد مشابهت میان خرافه ها و باورهای دینی خردگریز به ویژه در باب زنان و کودکان واقع نمایی اوراد خود را تبثیت کنند و به تدریج خرافه ها را به عنوان جایگزین کارآمد و متافیزیکی روش های تجربی طبی معرفی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!