استخراج رگ از تصاویر شبکیه چشم مبتلا به رتینوپاتی دیابتی با استفاده از روشی مبتنی بر ساختارشناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
دیابت، نوعی بیماری شایع در جهان است. اولین عضوی که معمولا دچار آسیب می شود؛ چشم می باشد. رتینوپاتی دیابتی، به معنی آسیب به شبکیه است که شامل تغییرات عروق خونی شبکیه است و می تواند به خونریزی، نشت مایع و یا تحریف دید منجر شود. جداسازی رگ های خونی از اولویت های تشخیص بیماری های شبکیه است. عکس برداری از شبکیه نیازمند استفاده از سیستم نوری پیچیده ای به نام دوربین فونداس یا عمقی است. دوربین عمقی، یک دوربین دیجیتال معمولی است که به منظور تهیه تصاویر از شبکیه مورد استفاده قرار می گیرد، برخلاف دستگاه های ته چشم بین، این دستگاه ها امکان ذخیره داده ها را نیز فراهم می کنند. در این مقاله، روشی برای استخراج رگ های خونی از تصویر شبکیه مبتنی بر ساختارشناسی (مورفولوژی) ارائه شده است. رگ ها بخشی هستند که باید قبل از تشخیص ضایعه های رتینوپاتی دیابتی از تصویر حذف شوند. در ابتدا برای بهبود کیفیت از عملگرهای مورفولوژی بر روی تصویر شبکیه رنگی استفاده می شود. سپس، با روش های مورفولوژی، دیسک نوری از تصویر حذف می گردد. سپس، رگ های خونی تصویر شبکیه با استفاده از دو الگوریتم مجزا استخراج می شوند. با ترکیب این دو الگوریتم، رگ های خونی با جزئیات بیشتری استخراج می گردند. در نهایت با استفاده از فیلتر میانه، نویز احتمالی حذف می شود و رگ های خونی با دقت بیشتری استخراج می شوند. الگوریتم پیشنهادی این مقاله بر روی تصاویر پایگاه داده Drive مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج مناسبی حاصل شده است. مقادیر متوسط اختصاصیت، حساسیت و صحت روش ارائه شده به ترتیب 0.98، 0.751 و 0.960 می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!