تاثیر عصاره برگ درخت زیتون بر شاخص های رشد، بازماندگی و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی ماهی آمور (Ctenopharyngodon idella)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر عصاره برگ درخت زیتون بر رشد و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی ماهی آمور انجام شد. به این منظور، 3 جیره غذایی حاوی عصاره سطوح مختلف از عصاره برگ درخت زیتون با غلظت های (1، 2 و3 درصد) که به ترتیب به صورت (T2، T3 و T4) و جیره شاهد (بدون عصاره (T1)) برای تعیین نیازمندی های ماهی آمور (Ctenopharyngodon idella) به عصاره برگ درخت زیتون مورد استفاده قرار گرفت و ماهیان به مدت 8 هفته با جیره های مذکور تغذیه شدند. بر طبق نتایج، درصد رشد روزانه، نرخ رشد ویژه، ضریب چاقی، وزن نهایی، طول نهایی، افزایش وزن و کارایی تبدیل غذا در ماهیان تغذیه شده با جیره های آزمایشی حاوی عصاره برگ درخت زیتون نسبت به تیمار شاهد، معنی دار بود (05/0p<). همچنین بیشترین ضریب تبدیل غذایی در تیمار شاهد مشاهده شد. بر طبق نتایج تحقیق حاضر، کمترین میزان سوپراکساید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز در ماهیان تغذیه شده با جیره شاهد مشاهده شد(05/0p<). ماهیان تغذیه شده با جیره T3 دارای بیشترین میزان مالون دی آلدهید و کمترین میزان کاتالاز بودند (05/0p<). نتایج بدست آمده پیشنهاد می کند استفاده از سطوح مختلف عصاره برگ درخت زیتون در جیره ماهیان آمور مناسب است و بر تمامی این فاکتورها اثری معنی دار دارد و زمانی که از این مواد در جیره ماهیان استفاده شد، تیمارها وضعیت بهتری را نسبت به گروه شاهد نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!