تتعیین فراوانی، مقاومت آنتی بیوتیکی و سرگروه های سالمونلا در میان نمونه های گوشت مرغ در شهر تهران، ایران

چکیده:
مقدمه و هدف
سالمونلا یکی از عوامل اصلی بیماری منتقله از طریق غذا (Foodborne) در سطح جهانی بوده که به دلیل افزایش روزافزون مقاومت دارویی در آنها امروزه به یک مسئله مهم تبدیل شده است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی و تنوع گونه های سالمونلا از نظر مقاومت دارویی و تنوع سرگروهی آنها در نمونه های گوشت مرغ شهر تهران بود.
 
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 100 نمونه گوشت مرغ خریداری شده از واحدهای مجاز توزیع کننده محصولات گوشتی از 22 منطقه تهران تهیه شد. تمامی نمونه ها توسط روش استاندارد از نظر کشت میکروبی بررسی و تایید نتایج توسط آزمایش های بیوشیمیایی و سروگروپینگ انجام گرفت. آنتی بیوگرام توسط روش انتشار از دیسک صورت پذیرفت.
 
نتایج
نتایج نشان داد که سالمونلا در 75٪ (75/100) از نمونه های گوشت مرغ وجود دارند. جدایه های گوشت مرغ عمدتا متعلق به سرگروه C بود (88٪) (75/66)، در حالی که سایر جدایه های مربوط به سرگروه B 6/2٪ (75/2)، سرگروه  D3/5٪ (75/4) و غیر گروهA - D3/5٪ (75/4) بودند. مقاومت همزمان به 3 کلاس آنتی بیوتیک ها (3DR) شایع ترین نوع مقاومت چند دارویی (MDR) در بین جدایه های مرغ بود. بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی به تتراسایکلین مشاهده شد (%59).
 
نتیجه گیری
در این مطالعه میزان بالایی از آلودگی به سالمونلا در نمونه های گوشت مرغ مشاهده شد. الگوهای مقاومت دارویی شایع در این جدایه ها نشان دهنده ریسک احتمالی این سویه ها در انتقال ژنهای مقاومت دارویی طی زنجیره غذایی به اعضای میکروبیوتای دستگاه گوارش انسان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!