واکاوی نوسانات دمای جنوب غرب ایران بر اساس مدل های گردش عمومی جو و شبکه عصبی (مطالعه موردی: ایستگاه های جلگه ای و کوهپایه ای)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این مطالعه بررسی و تحلیل چرخه های و جهش های میانگین دمای جنوب غرب ایران بر اساس شبکه های عصبی و مدل های گردش عمومی جو تحت سناریوهای تغییر اقلیم می باشد. داده های مورداستفاده در این پژوهش شامل میانگین دمای روزانه ایستگاه های سینوپتیک اهواز، آبادان، دزفول، شهرکرد، لرستان و همدان داده های باز تحلیل NCEP و خروجی های مدل HadCM3 داده های نسل سوم مدل جهانی اقلیم تحت سناریو ی A2 و B2 برای دوره پایه (1991-1961 میلادی) می باشد. در این مطالعه به جز مراحل پیش بینی سایر مراحل از جمله واسنجی داده ها، ارزیابی و صحت سنجی مدل در نرم افزار متلب و برای ترسیم نقشه ها از سورفر بهره گرفته شده است. میزان برآورد دما بر اساس خروجی مدل های گردش عمومی Hadcm3 در سناریوی A2a و B2a در اکثر نواحی تا سال 2099 از روند افزایشی تا 5/1 درجه سانتی گراد برخوردار بوده است. نتایج حاصل از تحلیل چرخه های نشان داد که دما بر اساس خروجی شبکه های عصبی و مدل های گردش عمومی جو در سناریوی A2a و B2a دارای چرخه های کوتاه مدت 2 تا 4 ساله حاکم است. نتایج حاصل از آماره الکساندر سون بیانگر این است که میانگین دمای جنوب غرب ایران از سال 2050 به بعد دارای جهش معنی دارای می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!