نقش بازاریابی در توسعه گردشگری سلامت در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه اهمیت گردشگری سبب شده تا دولت ها از آن به عنوان راهبردی برای توسعه استفاده کنند. گردشگری سلامت شکل جدیدی از بازار گردشگری و مسافرتی سازمان یافته با هدف حفظ بهبودی و یا بدست آوردن مجدد سلامتی جسمی و روانی است که در سال های اخیر به شکل فزاینده ای رشد داشته است. با توجه به اهمیت گردشگری بر اساس اهداف چشم انداز بیست ساله در افق ایران 1404، هدف از این مقاله بررسی پتانسیل های موجود و نقش آن در بازاریابی گردشگری سلامت در ایران می باشد.

مواد و روش ها

این مقاله یک مطالعه مروری بر اساس گردآوری اطلاعات در بازه زمانی سال های 2015-2000 با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی SID، Noor Mags، Civilica، Science Direct انجام شد.

یافته ها

ایران با توجه به داشتن امکانات پزشکی، بیمارستان های مجهز، 1000 چشمه آب معدنی و قدمت طولانی در طب سنتی پتانسیل بالایی در جذب گردشگر توریسم سلامت دارد. مهم ترین استراتژی های بازاریابی گردشگری سلامت تنوع محصولات، افزایش کیفیت خدمات، کاهش قیمت، توزیع وسیع خدمات، هجوم تبلیغاتی، ملاقات های حضوری با گردشگران سلامت می باشند.

بحث و نتیجه گیری

گردشگری سلامت در ایران علیرغم زیرساخت های سازمانی و نهادی موجود، بدلیل عدم طراحی و تدوین نظام یکپارچه مدیریت گردشگری سلامت و عدم سرمایه گذاری و اختصاص بودجه جهت ارتقاء تجهیزات و امکانات زیربنایی مورد نیاز و افزایش کیفیت و تنوع خدمات سلامت و نیز عدم وجود تبلیغات داخلی و خارجی برای معرفی جاذبه های گردشگری سلامت در ایران، در رقابت با رقبای منطقه ای دچار کمبودهای زیادی می باشد و نیاز به بازنگری اساسی در رابطه با این صنعت از طرف متولیان امر و نیز هماهنگی بیشتر بین بخش های دولتی و خصوصی به شدت احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!