تاثیر پیش تیمار اسپرمیدین و پلی اتیلن گلیکول بر جوانه زنی وبرخی فعالیت های فیزیولوژی ومرفولوژی در گیاه گندم دروم Triticum durum)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر پیش تیمار اسپرمیدین و پلی اتیلن گلیکول بر روی جوانه زنی و برخی از فعالیت های فیزیولوژیکی و مورفولوژیکی در گیاه گندم تحت تنش خشکی یک آزمایش فاکتوریل در قالب بلوکهای کامل تصادفی با 20 تیمارو سه تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل پنج سطح اسپرمیدین (صفر، 02/0 ، 05/0، 1/0و 15/0 میلی مولار) و چهار سطح پلی اتیلن گلیکول (صفر، 2-، 4- و 5- بار) بودند. نتایج آزمایشات نشان داد که کاربرد اسپرمیدین در سطح 02/0 میلی مولار وزن نسبی برگ به میزان 18/89 سانتی متر مربع بر میلی گرم و پروتئین برگ را به میزان 5/102 میلی گرم بر گرم افزایش داد. همچنین کاربرد اسپرمیدین در سطح 05/0 میلی مولار موجب افزایش کلرفیل a برگ به میزان 93/18 میلی گرم بر گرم و میزان کربوهیدرات به میزان 03/25 گرم بر صد گرم برگ و همچنین فنل کل برگ به میزان 3/202 میلی گرم بر گرم گردید. اسپرمیدین در سطح 1/0 میلی مولار نیز موجب افزایش نسبت سطح برگ به میزان 44/0 سانتی متر مربع بر میلی گرم گردید. این آزمایش نشان داد که با افزایش سطح اسپرمیدین از میزان کارتنوئید و ظرفیت آنتی اکسیدانی برگ کاسته شد. همچنین کاربرد اسپرمیدین بر جوانه زنی گندم اثر معنی داری به لحاظ اماری نداشت. تنش خشکی نیز که با کاربرد ترکیب پلی اتیلن گلیکول در گیاه مورد ارزیابی قرار گرفت بدین صورت که پلی اتیلن در سطح 4- بار کلرفیل a برگ را به میزان 33/18 میلی گرم بر گرم افزایش داد و در سطح 5- بار نیز باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی به میزان 59/65 درصد، فنل کل برگ به میزان 144 میلی گرم بر گرم و کربوهیدرات به میزان 65/18 گرم بر صد گرم برگ گردید. همچنین نتایج آزمایشات نشان داد که افزایش سطح پلی اتیلن گلیکول منجر به کاهش پروتئین برگ، جوانه زنی و کلرفیل b برگ گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2069984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!