پیامد بنیاد گرایی عملگرا (تروریسم) در افغانستان بر امنیت استان خراسان جنوبی (با تاکید بر حضور داعش)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بنیادگرایی نوین زمانی در جهان کنونی پای گذاشت که تحولات بنیادینی در جهان ایجاد شده بود و انسان ها به لحاظ ذهنی و عینی از مراحل سنتی قدم به جهان مدرن نهادند. شماری از انسان ها به دلیل ناسازگاری ارزش ها و باورهای خویش در جهان معاصر، طبل برگشت به گذشته را کوبیدند و پدیده های جهان مدرن را برای خویش زیان بار خواندند و به کسانی هم که به خواسته آن ها نه گفتند، به دیده تحقیر و بیگانه به باورهای خویش نگریستند. این طرز دید از نفرت و مخالفت آغاز شد و در نهایی ترین مرحله آن به حذف فیزیکی و نابودی دیگران منتهی گردید که امروز ما آن را بنام "بنیادگرایی عمل گرا(تروریسم) "می شناسیم. در این پژوهش سعی داریم به پیامد بنیاد گرایی عملگرا(تروریسم) در افغانستان، با توجه به حضور گروهک تروریستی داعش در این کشور و نقش آن بر امنیت استان خراسان جنوبی بپردازیم. همچنین در این مقاله چشم انداز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) راجع به مسائل منطقه ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص کشور افغانستان نیز مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مسائل مرزی شرق کشور حضور و فعالیت گروه های تکفیری تروریستی داعش است که در فرآیندی فرسایشی، بخش مهمی از دستگاه های مرتبط را به خود معطوف نموده است. به رغم تهدیدات قابل ملاحظه ای که متوجه جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ قطعا فرصت ها و ظرفیت هایی نیز وجود دارد که پرداختن به آن ها می تواند ضمن اثرگذاری بر مقوله امنیت تاثیر سیاسی در ابعاد دیپلماتیک با کشور افغانستان، گسترده تر شدن مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در پی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2071202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!