بررسی سندی همکاری محمود پناهیان، جاسوس کا. گ. ب با حزب و دولت بعثی عراق در دوران پهلوی دوم

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقاله حاضر به بررسی سندی همکاری محمود پناهیان، جاسوس کا. گ. ب، با حزب و دولت بعثی عراق در دوران پهلوی دوم می پردازد. در این دوره تاریخی، نقش پناهیان در تشکیل ارتش ملی آذربایجان، جاسوسی او برای کا گ ب، همکاری او با گروه های چریکی داخل کشور، همکاری با حزب بعث، فعالیت در رادیو بغداد و تلاش او در رسانه های عراق برای تفرقه افکنی میان اقوام ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد. سوال اصلی پژوهش این است که محمود پناهیان در بین سال های 1357- 1324 چه فعالیت های سیاسی ای داشته است؟ داده های پژوهش به روش کتابخ آن های و مطالعه اسنادی جمع آوری شده است. در بخش کتابخ آن های متون مربوط به فرقه دمکرات آذربایجان و خاطرات اعضای حزب توده مورد مطالعه قرار گرفته و در بخش مطالعات اسنادی، اسناد موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی بررسی و تحلیل شده است. براساس نتایج پژوهش، فعالیت های سیاسی محمود پناهیان در ایران، شوروی و عراق هیچگاه مستقل نبوده است. اقدام های او بازتابی از دستورالعمل های دریافتی از جانب شوروی و حزب بعث بوده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.