مرجعیت علمی: آسیب شناسی علاج جویانه وضع موجود نظام علم و فناوری و نوآوری سلامت

چکیده:
زمینه و هدف

پیشرفت علمی در هر جامعه با موانع و چالش هایی روبرو است. رویکرد بحث آسیب شناسی، تحلیل و ریشه یابی چالش ها و موانع مهمی است که برون رفت از آن ها لازمه تحقق اهداف آرمانی علم و فناوری است. این مطالعه علاج جویانه و دارای پیشنهادات آسیب زدا، شامل رهیافت برون رفت از چالش ها و غلبه بر موانع است. آسیب شناسی وضع موجود نظام علم و فناوری سلامت، در مقایسه با وضع راهبردی مقرر در سیاست های کلی سلامت و سایر اسناد توسعه علم و فناوری و وضع آرمانی (مرجعیت علمی) ترسیم شده در سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران و بیانیه گام دوم انقلاب، توسط کارگروه مرجعیت علمی فرهنگستان علوم پزشکی در این مطالعه ارائه شده است.

روش کار

از روش های بحث متمرکز گروهی7 و دلفی (با رویکردهای اکتشافی و توصیفی)، تحلیل محتوای کمی و کیفی داده های به دست آمده یا موجود در محورهای رفتاری (اخلاقی و معنوی)، راهبردی (سیاست گذاری کلان و حکمرانی)، ساختاری کلان، فرآیندی - کیفی و محتوایی، در حوزه نظام علم و فناوری سلامت استفاده شده است و در هر محور پیشنهادات کاربردی و راهبردی ارائه شده است.

یافته ها

چالش ها و آسیب های کلان شناخته شده نظام علم و فناوری سلامت در وضعیت جاری (وضعیت موجود)، در 9 محور زیر شناسایی و ریشه یابی شده است:"اخلاقی و معنوی (رفتاری)"، "راهبردی و سیاست گذاری کلان"، "برنامه ریزی کلان آموزشی"، "ساختاری کلان"، "مدیریت آموزشی"، "کمیت و کیفیت آموزشی"، "سرمایه انسانی شامل استادان، دانشجویان و مدیران"، "محتوایی شامل منابع آموزشی" و "فرآیندی". ریشه یابی آسیب ها، رهیافت برون رفت از مشکلات آسیب زا و اقدامات ضروری برای انتقال از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب و آرمانی (مرجعیتی) به تفکیک هر محور ارائه شده است.

نتیجه گیری

نظام علم و فناوری سلامت در 4 دهه اول بعد از انقلاب اسلامی دستخوش تحولات شگرف و کم نظیری شده و دستاوردهای عظیم و بعضا بی نظیری داشته است. موانع، کاستی ها و چالش های آسیب زای فراوانی نیز این نظام پویای آموزشی را تهدید نموده، بحران های قابل توجهی به وجود آورده است. با شناسایی آسیب ها و چالش های کلان، توصیه های راهبردی و کاربردی برای برون رفت از آن ها و سیر به سوی کسب مرجعیت ارائه شده است. تقویت بنیادهای اخلاقی و معنوی در همه شئون و ارکان نظام آموزشی، بازیافت و تقویت هویت دینی و ملی، محوریت تجارب بومی و زبان فارسی در آموزش و تدوین منابع درسی، و پایبندی به اجرای همه جانبه اسناد راهبردی مرتبط با سلامت و آموزش عالی، با تاکید بر «جامعه نگری، عدالت در سلامت، و پاسخگویی»، از ضروری ترین توصیه های این مطالعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2072015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!