اثر رسوب گذاری کلسیم کربنات توسط عامل باکتریایی بر پوشش قیری و عریان شدگی مخلوط های آسفالتی سرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

راهکارهای نوین جهت بهبود حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی سرد و جلوگیری از خرابی های ناشی از نفوذ آب، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش از رسوب گذاری کلسیم کربنات بر روی سنگدانه های مخلوط آسفالتی توسط عامل باکتریایی، با ایجاد سطحی از رسوب آهکی که ماده ای آب گریز است، برای بهبود پوشش قیری و هم چنین بهبود حساسیت رطوبتی استفاده شد. برای این منظور ابتدا عمل آوری بیولوژیکی بر روی مصالح سنگی مانده بر روی الک 50 به مدت 31 روز قبل از ساخت مخلوط آسفالتی سرد انجام شد. برای مشخص شدن تشکیل رسوب کلسیم کربنات بر روی سطح مصالح سنگی دو آزمایش پراش اشعه ایکس و طیف سنج مآدون قرمز فوریه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این دو آزمایش تشکیل رسوب کلسیم کربنات بر سطوح سنگدانه ها را نشان داد. پس از عمل آوری بیولوژیکی مصالح سنگی، دو نوع مخلوط آسفالتی سردبا سنگدانه معمولی و با سنگدانه عمل آوری شده تهیه شد. برای بررسی اثر بهبود رسوب گذاری باکتریایی بر پوشش قیری و عریان شدگی دو مخلوط، آزمایش آب جوشان انجام شد. سپس با استفاده از تکنیک پردازش تصویر، ارزیابی کمی از وضعیت پوشش قیری در سطح مصالح سنگی صورت گرفت. در انتها نیز آزمایش اولتراسونیک بر روی مخلوط های آسفالتی ساخته شده به منظور بررسی سختی و مدول دینامیکی انجام شد. جهت ارزیابی اثر معنی دار عامل باکتریایی بر ویژگی های مذکور، آزمون t در سطح اطمینان 95 درصد صورت گرفت. نتایج نشان داد که مخلوط آسفالتی سرد با سنگدانه عمل آوری شده، پوشش قیری بهتر و عریان شدگی کمتچر در برابر رطوبت داشته و مدول دینامیکی بیشتری نسبت به مخلوط آسفالتی سردبا سنگدانه معمولی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
425 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p2072396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!