مطالعه چند شکلی های تک نوکلئوتیدی ناحیه مجتمع عمده پذیرش بافتی مرتبط به سیستم ایمنی در مرغ های تجاری گوشتی و تخم گذار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

ناحیه  مجتمع عمده پذیرش بافتی (MHC) مرغ ها در صفات تولیدی، پاسخ های ایمنی، مقاومت به بیماری های عفونی و روابط فیلوژنتیکی، دارای اهمیت زیادی است.

هدف

این تحقیق به منظور بررسی چند شکلی های تک نوکلئوتیدی ناحیه ژنی MHC مرتبط به سیستم ایمنی در مرغ های تجاری گوشتی و تخم گذار انجام گرفت.

روش کار

در این تحقیق یک صد نمونه خون از مرغ های تجاری گوشتی و تخم گذار اخذ و DNA ی ژنومی به روش شستشوی نمکی استخراج شد. چند شکلی های آللی در جایگاه های ژنی B-L، B-F و B-Gبا استفاده از تکنیک PCR-RFLP و آنزیم Msp I بررسی شد.

نتایج

برای دو جمعیت تجاری گوشتی و تخم گذار برای جایگاه تکثیری 374 جفت بازی B-L، تنها ژنوتیپ BB اما در جایگاه ژنی 1048 جفت بازی B-F، دو ژنوتیپ CG و GG فقط در مرغ های تجاری گوشتی شناسایی شد. در این جایگاه ژنی آلل C شامل باندهای 515، 410، 75 و 47 جفت بازی و آلل G دارای باندهای 410، 302، 213، 75 و 47 جفت بازی بودند. در جایگاه ژنی 401 جفت بازی B-G، سه ژنوتیپ MM، MN و NN و دو آلل M شامل یک باند 401 جفت بازی و آلل N دارای دو باند 350 و 51 جفت بازی مورد شناسایی قرار گرفت. در کل جمعیت ها، شاخص اطلاعات شانون در دو جایگاه ژنی B-F و B-G به ترتیب 45/0 و 73/0 و شاخص تثبیت به ترتیب 20/0- و 34/0 محاسبه شد. بیشترین مقدار شاخص هتروزیگوسیتی مشاهده شده برای جایگاه های ژنی B-F و B-G به ترتیب 34/0 و 23/0 برآورد شد.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به تایید وجود چندشکلی در دو جایگاه ژنی B-F(در جمعیت مرغ تجاری گوشتی) و B-G(در جمعیت های مرغ های تجاری گوشتی و تخم گذار)، می توان از این جایگاه ها به عنوان نشانگر ژنتیکی در برنامه های اصلاح نژادی جهت افزایش مقاومت به بیماری ها استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
584 تا 592
لینک کوتاه:
magiran.com/p2072716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!