بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس گیلان در سال های 95-91

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه یکی از مهم ترین خطراتی که روند سلامت جامعه و توسعه پایدار را تهدید می کند، افزایش میزان تصادفات رانندگی است. هدف از این مقاله بررسی اپیدمیولوژیک تصادفات رانندگی در گیلان در طی سال های 95-91 بود.

روش بررسی

مطالعه به صورت تحلیلی مقطعی، بر روی 82432 مورد تصادفات رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان طی سال های 95-91 انجام شد. با بررسی برگه های ماموریتی که توسط تکنسین های اورژانس تکمیل می گردد، اطلاعات جمع آوری شد و به صورت چک لیستی که شامل متغیرهای سن، جنس، مکان تصادفات (درون شهری، بیرون شهری، راه روستایی)، وضعیت مصدوم (راننده، عابر، سرنشین، موتورسوار)، شدت جراحت و فصل تصادفات رانندگی تکمیل شد و توسط نرم افزار آماری spss نسخه 19 و آزمون های آماری  chisquer, Ttest تجزیه وتحلیل گردید. به منظور رعایت موازین اخلاق در پژوهش، مشخصات مربوط به نمونه ها محرمانه بوده و از دسترس افراد خارج است

یافته ها

بررسی ها نشان داد که میزان بروز تصادفات درسال 95 نسبت به سال 91، 4/14 درصد افزایش داشت. از کل موارد تصادفات 5/74% مرد بودند. بیشترین رده سنی تصادفات بین 24-18 سال با 3/11% بود. بیشترین تصادفات در جاده های برون شهری با 53% رخ داده بود. بالاترین تلفات رانندگی در جنس مذکر موتورسوار با 2/11% بود. از کل موارد مجروحین تصادفات 7/57% در بیمارستان بستری شده و 2/42% به طور سرپایی درمان شدند.

نتیجه گیری

اکثر مصدومین حوادث ترافیکی رانندگان جوان به ویژه موتورسواران تشکیل می دهند. که این امر به دلیل رواج فراوانی استفاده در موتورسیکلت، عدم استفاده از کلاه ایمنی و بی توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است که باید جهت پیشگیری گام های موثری برداشته شود.How to cite this article:Asadi P, Niazmand F, Maleki Ziabari SM. The Comparative Study of the Epidemiology of the Traffic Accidents Helped by EMS, Guilan 2013-2017. J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(1):5-9.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2073092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!