حذف آنتراسن از محیط های آبی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی عامل دار شده با دندریمر پلی آمیدوآمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای آلاینده هایی خطرناک درمحیط های آبی هستند که به علت داشتن ویژگی های جهش زایی و سرطان زایی، تهدیدی جدی برای سلامت افراد جامعه تلقی می شوند. بنابراین برای حفظ بهداشت عمومی و محیط زیست، حذف آن ها از منابع آبی امری ضروری است. هدف از این پژوهش حذف آنتراسن از آب آلوده با نانوجاذب دندریمری مغناطیسی است.

روش بررسی

در این تحقیق نانوذرات مغناطیسی توسط پلیمرهای  PAMAM  دندریمر عامل دارشده و با لیگاند سطحی بنزآلدئید اصلاح شده است. ویژگی های ظاهری جاذب با SEM، XRD و FTIR بررسی شد. اثر پارامترهای موثر در جذب و قابلیت احیاء جاذب در شرایط آزمایشگاهی ناپیوسته مطالعه گردید و غلظت باقی مانده آنتراسن در محلول آبی با دستگاه اسپکتروفتومتر خوانده شد. داده ها با مدل های مختلف ایزوترم و سینتیک جذب تطابق داده شدند. ملاحظات اخلاقی در این مطالعه بر اساس دستورالعمل هلسینکی رعایت شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که کارایی حذف آنتراسن در مقدارpH  معادل 7، با افزایش زمان تماس تا 20 دقیقه و مقدار جاذب 6/0 گرم بر لیتر، افزایش می یابد. هم چنین مشخص شد فرایند جذب از ایزوترم لانگمویر و سینتیک شبه درجه دوم تبعیت می کند. بیشترین ظرفیت جذب جاذب با مقدار   mg/g 105  qmax:بیانگر بالا بودن قدرت  جذب دندریمر مگنتیت سنتز شده است. بررسی قابلیت استفاده مجدد از جاذب نیز نشان داد که این نانوساختار می تواند با حفظ راندمان بالای خود در جذب آنتراسن تا 7 دوره احیاء شود.

نتیجه گیری

با استناد به نتایج به دست آمده می توان بیان کرد که از نانوپلیمر ساخته شده می توان به عنوان جاذبی قوی و کارآمد با پتانسیل و ظرفیت جذب بالا برای حذف آنتراسن از محیط های آبی استفاده کرد.How to cite this article:Aliannejadi SH, Hassani AH, Ahmad-Panahi H, Borghei SM. Anthracene Removal from Aqueous Media using Functionalized Magnetic Nanoparticles with Poly (amidoamine) Dendrimer. J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(1):55 -64.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2073098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!