ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های استافیلوکوکوس ارئوس جدا شده از عفونت های ادراری زنان مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی شهرستان مراغه در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

باکتری استافیلوکوکوس ارئوس یکی از عوامل مهم در ایجاد عفونت های بیمارستانی به شمار می رود. امروزه مقاومت به آنتی بیوتیک ها به دلیل مصرف بیش از حد، در حال افزایش می باشد و این مساله موجب نگرانی در سرتاسر جهان شده است. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های استافیلوکوکوس ارئوس جدا شده از نمونه های عفونت ادراری در زنان مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی شهرستان مراغه بود.

روش کار

در این مطالعه مقطعی-توصیفی، 100 جدایه استافیلوکوکوس ارئوس جدا شده از بیماران سرپایی مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی شهرستان مراغه مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام آزمایش های بیوشیمیایی جهت شناسایی باکتری، با تکثیر ژن ترمونوکلئاز اختصاصی گونه (nuc) به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) به عنوان استافیلوکوکوس ارئوس شناسایی شدند. جهت تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های استافیلوکوکوس ارئوس از روش کربی بوئر استفاده شد.

یافته ها

بیشترین مقاومت جدایه های استافیلوکوکوس ارئوس مورد آزمایش به ترتیب در برابر آنتی بیوتیک های متی سیلین (96%)، پنی سیلین (96%) و سفکسیم (92%) مشاهده شد. بیشترین حساسیت جدایه های استافیلوکوکوس ارئوس در برابر آنتی بیوتیک کوتریموکسازول (84%) مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این تحقیق، مقاومت بالای آنتی بیوتیکی را در جدایه های بیمارستانی استافیلوکوکوس ارئوس نشان می دهد. بنابراین به منظور جلوگیری از افزایش مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های رایج باید از تجویز بدون نسخه و استفاده غیرضروری از آنتی بیوتیک های در دسترس اجتناب نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2073628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!