تاثیر 8 هفته تمرین هوازی توام با ارتفاع متناوب شبیه سازی شده بر مارکر آسیب لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدان تام در موش های صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

فشار اکسایشی تعادل ردوکس را مختل و موجب بروز بیماری های مختلف می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین هوازی در شرایط هیپوکسی متناوب بر آسیب لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدان تام در موش های صحرایی بود.

روش کار

تعداد 40 سر موش صحرایی با میانگین وزنی20±220 گرم، به طور تصادفی در 4 گروه 10 تایی: کنترل (C)، هیپوکسی (H)، تمرین (T)، تمرین توام با هیپوکسی (T+H) تقسیم بندی شدند. شرایط هیپوکسی، متناوب و نورموباریک و شرایط تمرین هوازی سرعت 26-22 متر در دقیقه با شیب 6 درجه نوارگردان به مدت 8 هفته و 5 جلسه در هفته طراحی شد. نمونه های خونی جهت اندازه گیری میزان پلاسمایی مالون دی آلدئید (MDA) و ظرفیت آنتی اکسیدان تام (TAC) گرفته شد. داده ها با روش آماری Anovaیکراهه با آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری 05/0 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد شاخص MDA درگروه تمرین در مقایسه با سایر گروه ها کاهش معنی داری داشت (001/0 =, P634/19F=) ولی بین گروه C با H (984/0 =P) C با ترکیب T+H (997/0 =P) و H با ترکیب T+H (824/0 =P) تفاوت معنی داری مشاهده نشد. هم چنین ظرفیت TAC، درگروه تمرین در مقایسه با سایر گروه ها افزایش معنی داری داشت (001/0 = ,P388/7F=). ولی بین گروه C با H (368/0 =P) C با ترکیب T+H (996/0 =P) و H با ترکیب T+H (837/0 =P) تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد فعالیت ورزشی هوازی به تنهایی، نسبت به فعالیت هوازی در شرایط هیپوکسی به کاهش پراکسیداسیون لیپید منجر می شود و از فشار اکسایشی بیشتر جلوگیری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2073632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!